Fikk sjokkgebyr for 46 tonns juicepresse

Hit, men ikke lenger for denne spesialtransporten fra Portugal.

Hit, men ikke lenger for denne spesialtransporten fra Portugal. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Den portugisiske sjåføren hadde kjørt ulovlig hele veien fra Spania. 15 minutter før bestemmelsesstedet, ble han stanset.

DEL

SKI: Det var mandag kveld at kontrollstasjonen langs E6 ved Taraldrud, fikk det portugisiske vogntoget opp på vekten. Transportselskapet hadde fått dispensasjon fra norske myndigheter om en totalvekt på 62 tonn. Vekten på Taraldrud viste 85,7 tonn.

– Vi hadde akkurat slått på skiltene for kontroll på E6, da vogntoget fra Portugal dukket opp i køen. Vogntoget kom som spesialtransport med egen følgebil. Selv om det på langt nær er første gang vi opplever stor overvekt, var totalvekten sjokkerende på mange måter, sier inspektør i Statens vegvesen, Thomas Rustad.

– Hva er det verste som kan skje når du kjører med så mye overvekt?

– Den største faren, når du er så mye tyngre enn det bilprodusenten tillater, er jo at hele kjøretøyet kan bryte sammen, sier Rustad.

Inspektøren kan ikke forklare hvordan sjåføren har klart å kjøre den lange veien uten at noen har oppdaget overvekten. Boten som sjåføren ble forelagt var på svimlende 169.900 kroner. Det er ikke den drøyeste boten Rustad har skrevet ut.

– Det er snakk om svimlende summer, men den største boten jeg har vært med å skrive ut, er på 240.000 kroner. Også det for overvekt. Det er mange firmaer som rent økonomisk kan «knekke ryggen» av slike bøter, men jeg fikk forståelsen av at det portugisiske firmaet var i stand til å gjøre opp for seg, sier Rustad.

Inspektøren fikk beskjed av selskapet, allerede mandag kveld, at de kunne betale kontant, men det er ikke helt slik Statens vegvesen opererer.

– Pengene bør nok inn på konto. Men selskapet må også finne et vogntog med flere akslinger, som er i stand til å trekke den tunge juicepressa. I tillegg trengs en ny dispensasjon fra norske myndigheter. Mye tyder på at et norsk selskap vil overta frakten den siste biten inn til Oslo, sier Rustad.

Artikkeltags