Fortsatt trøblete med sykkel på toget: Har ingen løsning

Forståelse: Solveig Schytz (V) vil gjøre det enklere å ta med sykkel på toget, men samferdselsministeren har bare forståelse for problemet, men ingen løsning å komme med. Foto: Rune Fjellvang

Forståelse: Solveig Schytz (V) vil gjøre det enklere å ta med sykkel på toget, men samferdselsministeren har bare forståelse for problemet, men ingen løsning å komme med. Foto: Rune Fjellvang

Artikkelen er over 1 år gammel

Sykkel på tog blir fortsatt et problem for de reisende. Samferdselsministeren har ikke løsningen, bare forståelsen.

DEL

Det var Solveig Schytz (V) som i slutten av mai spurte samferdselsministeren om hva han ville gjøre for at det skal bli enklere å kombinere sykkel og tog. Nå har hun fått svar.

Men ikke et svar slik hun selv hadde ønsket.

Et av spørsmålene til statsråden var om han ville vurdere å tillate at sykkel kan tas med gratis på toget utenfor rushtrafikken slik man kan gjøre på T-banen i Oslo?

LES OGSÅ: Vil ha gratis sykler på toget. – Skal vi lykkes må det være enkelt og billig

Helt ulike regler

Da svaret kom erkjente statsråden problemet, men svarte ikke på spørsmålet om gratis sykkel på toget.

– Både prisen og reglene er veldig varierende rundt i landet, og det er ulike regler for ulike sykler. Oslo og Lillestrøm har bysykkelordninger som fungerer godt, og Lillestrøm har en stor og mange ganger prisbelønt satsing som sykkelby, men det er både dyrt og vanskelig å ta med seg sykkelen på toget, sier Schytz til RB.no.

Innenfor Oslo og Akershus betaler man barnebillett for sykkelen, men man kan ikke reservere plass for sykkelen på toget nord for Oslo.

Fra Oslo til Nittedal er minimumsprisen 52 kroner.

LES OGSÅ: Krever flere tog til og fra Ås stasjon

Sykkel må ta veksten

I sin begrunnelse til statsråden sa Schytz at Stortinget har vedtatt mål om at all trafikkvekst skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange.

– Skal vi lykkes med dette er det viktig at det er enkelt, billig og attraktivt å kombinere sykling med å reise kollektivt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) svarer at han ønsker at flest mulig skal ha mulighet til en fleksibel og enkel reise.

– Regjeringen fører en ambisiøs sykkelpolitikk, hvor vi blant annet ønsker en sykkelandel på 20 prosent i byområdene, svarer statsråden.

Viktig infrastruktur

Solvik-Olsen sier at på korte distanser kan sykkel være en naturlig transportmiddel, men på lange distanser vil det ofte være naturlig for mange at man kombinerer sykkel med andre reisemidler.

– Da er det viktig at man har god infrastruktur for å parkere sykkel på kollektivknutepunktene eller at man kan ta med sykkelen videre på reisen. Jeg er derfor positiv til ordninger som tilrettelegger for bedre mobilitet ved bruk av kollektivtransport, sykkel og gange, sier Solvik-Olsen.

For dårlig plass

Statsråden beklager at flertallet av dagens togsett som brukes på lokaltogstrekningene ikke er spesielt tilrettelagt for transport av sykler.

– Det er i dag bare kapasitet til om lag 2–10 sykler per togsett på de fleste strekninger. Flere sykler enn dette vil normalt gå på bekostning av plass til barnevogner og rullestolbrukere, samt framkommelighet og sikkerhet ved at inngangsparti og midtganger blokkeres, svarer statsråden.

Ber om strakstiltak

Solveig Schytz sier i en kommentar til svaret at det kan se ut som statsråden er enig med henne i beskrivelsen av problemet, men at han ikke har noen forslag til løsninger.

– Det er synd. Jeg mener at det i alle fall er to ting man kan gjøre allerede nå, nemlig at samferdselsministeren bør gi selskapet Norsk tog, som kjøper inn nye togsett, beskjed om å bestille tog som har plass til sykler og at NSB bør åpne for at det er gratis å ta med sykkelen på toget utenom rushtrafikken., sier Schytz.

– Det koster litt vilje, men lite penger og vil gjøre en stor forskjell, sier hun.

Artikkeltags