Advarer mot billige pakkeløsninger på vei mot lappen

Mengdetrening og en god kjøreskole vil skape de beste sjoførene, mener Rune Granum fra Statens Vegvesen. FOTO: Trude Furuly

Mengdetrening og en god kjøreskole vil skape de beste sjoførene, mener Rune Granum fra Statens Vegvesen. FOTO: Trude Furuly

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

FOLLO: Mange ungdommer får i dag for dårlig trafikkopplæring når de skal ta lappen, mener Jørgen Solbakk fra Jørgen Solbakk trafikkskole.

Han mener for mange foreldre og elever velger kjøreskole på feil premisser, og fokuserer for mye på pris.

– Når man skal velge kjøreskole er det viktig å finne en seriøs skole som gir deg riktig opplæring i følge forskriftene. Det er en omfattende læreplan man skal gjennom, og det er derfor det både koster noen kroner og tar litt tid, forteller han.

– Det handler ikke om å kunne kjøre en bil og det å kunne gire, gasse og bremse. Elevene skal kunne forstå seg på det fulle og hele trafikkbildet som omfatter så mye. Vi snakker om trafikal forståelse og selvinnsikt, fortsetter Grim Ketil Nordhus fra Follo Trafikkteam.

Tall fra Trygg Trafikk viser at trafikken er en av de vanligste dødsårsakene blant ungdom mellom 15 og 24 år. Det er altså helt i startfasen, når ungdom med ferskt førerkort skal ut i trafikken, at ulykkene oppstår. Årsakene til ulykkene går på blant annet manglende erfaring og førerdyktighet.

De er begge tydelige på at opplæringen for førerkort klasse B er en av de viktigste lærdommene for mennesker i dag. De mener at trafikken er dagsaktuell og noe som virkelig avhenger av at alle som ferdes i den vet hva de driver med. På den måten unngår man noen av de mest fatale trafikkulykkene vi kjenner til i dag.

Oppfordrer foreldre til å bli med

Mange kjøreskoler ønsker at foreldre skal bli med på kjøretimene. Dette vil ikke bare gi foreldrene mulighet til å vurdere kjøretimene, men også gi dem noen ekstra tips de kan bruke under privat øvelseskjøring.

– For min del synes jeg det er fint å ha med foreldre i bilen under de første kjøretimene. Jeg er såpass komfortabel i min rolle som trafikklærer og jeg har da mulighet til å vise foreldre at barna deres får en god opplæring og at de kan stole på læreren, forteller Solbakk.

Nordhus ber også foreldrene om å følge med på at barna deres får de timene de har betalt for. Han tror mange ungdommer ofte går med på å kutte ned på kjøretimer for å bli fortere ferdig, men mener dette ødelegger for undervisningen og skaper hull i trafikkferdighetene til eleven.

Trafikkskolene må ta mer ansvar

Rune Granum ved Statens Vegvesen mener at trafikkskolene må ta mer ansvar når det kommer til trafikkopplæringen.

– Trafikkskolene spiller en svært viktig rolle, og dersom de tar elevene til oppkjøring for tidlig, skaper de ulykkesfaktorer vi ikke vil ha på norske veier. Statens Vegvesen driver et nullvisjonsarbeid og vi har derfor åtte tilsynspersoner som kontrollerer kjøreskoler rundt om på Østlandet, forteller Granum.

Det hviler en hel del tillit på kjøreskolene i og med at de har monopol på all kjøreopplæring i Norge. Derfor ber Granum også forbrukeren om å kvalitetskontrollere kjøreskolen som benyttes.

– Vi i Statens Vegvesen har laget en liste over ting du skal tenke på når du starter opplæring til sertifikatet. I tillegg oppfordrer vi alle til å drive mengdetrening sammen med foreldre slik at de grunnleggende kjøreferdighetene ligger inne før man begynner på opplæringen som omhandler trafikkforståelse.

Styr unna pakkepriser

– Når det kommer til pris vil det sjeldent lønne seg med pakkepriser og jeg vil påstå det er flere ulemper enn fordeler. En ting er at du blir låst til én kjøreskole og betaler alt på forhånd, slik at du ikke kan bytte kjørelærer hvis du ikke er fornøyd. En annen ting er at i mange tilfeller vil elevene trenge flere timer enn det pakkene inneholder og da vil ikke pakkeprisen lønne seg, forteller Solbakk.

Han hevder også at skoler med pakkepriser i noen tilfeller kan komme til å redusere antallet timer med obligatorisk undervisning, og det blir vanskeligere for eleven å holde styr på hva de har betalt for. Dette vil resultere i at eleven egentlig ikke er ferdig utlært før oppkjøring.

Antall timer og hvor mye det koster skal ikke være i fokus, mener Nordhus.

For han er det viktigst at eleven er en godt utlært trafikant før utstedelsen av førerbeviset finner sted, uavhengig av hvor mange timer eleven måtte trenge.

Artikkeltags