Bedre form uten blodsmak i munnen

GODT EKSEMPEL: Lene Martinsen Østby gjør alt fra å trene et parti med høy energi til å sykle med hunden. Nå skal hun kartlegge hva som finnes av aktiviteter i Ski. BEGGE FOTO: FREDRIK VARFJELL

GODT EKSEMPEL: Lene Martinsen Østby gjør alt fra å trene et parti med høy energi til å sykle med hunden. Nå skal hun kartlegge hva som finnes av aktiviteter i Ski. BEGGE FOTO: FREDRIK VARFJELL

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

– Du trenger ikke trene til du får blodsmak i munnen for å komme i bedre form, sier Lene Martinsen Østby. Hun leter nå etter hva som finnes av fysiske aktiviteter i Ski.

DEL

SKI: Stavganggrupper, klatring og vanntrening på Dagbo. Lene Martinsen Østby fra Kråkstad noterer på blokken sin.

Hun er ansatt i en prosjektstilling for å finne ut hva som finnes av fysiske aktiviteter i Ski. Det er ikke først og fremst idrettslagene hun tenker på, men alt det andre som rører seg i borettslag, foreninger eller privat regi.

– Jeg skal kartlegge hvilke tilbud vi har i kommunen og hva som trengs, smiler den unge kvinnen, som har spilt håndball og er utdannet ved idrettshøyskolen.
Hovedmålet er at Ski-folk skal bli friskere og komme i bedre form.
 

Frisklivssentral

Flere kommuner har opprettet en egen frisklivssentral. Dit kan legene henvise pasienter til å trene «på blå resept».

– Jeg har vært i Modum der de blant annet tar med folk på tur ut i skogen, og resultatet har vært veldig positivt. Bevegelse hjelper på mange slags vondter, og det er også bra å være sosial i en gruppe, sier Lene Martinsen Østby.

Hun vil gjerne ha tips om aktiviteter som er i gang. Det kan være alt fra fotball for-eldre til mosjonsdans.


Ikke senter for alle

Verken hardtrening eller treningssenter passer for alle.
– Terskelen for å gå inn på et senter er høy for mange. De kjenner seg sett, tror de må ha rett utstyr og være godt trent i utgangspunktet. Prisen skremmer også. Da kan det være enklere å ta på en enkel treningsdress og bli med på en tur i skogen, sier Lene.
 

Hverdagsaktivitetene

Mange av oss sitter på jobb, foran pc’n, tv’n og i bilen.
– Da kan det hjelpe å gå til butikken, følge barna til skolen eller bruke tiden til å gå en tur mens barna trener.

Mosjon ikke pulver

For den som sliter med noen kilo for mye, har Lene et enkelt råd: Sunt kosthold og økt aktivitet.
– Det er altfor mye snakk om pulver og dietter. De fleste vet hva de bør spise litt mindre av til daglig, og finn frem til en aktivitet du liker, sier Lene Martinsen Østby.

Hun vil gjerne ha innspill på treningstilbud som alt finnes i Ski.

Artikkeltags