– Vi trenger dobbeltspor i alle retninger

Fra Oslo S vil søsknene Ildri og Kårstein Eidem Løvaas ha dobbeltspor hver sin vei. – Men både nord, vest og øst bør egentlig bygges ut, sier de. FOTO: TORBJØRN ENDAL

Fra Oslo S vil søsknene Ildri og Kårstein Eidem Løvaas ha dobbeltspor hver sin vei. – Men både nord, vest og øst bør egentlig bygges ut, sier de. FOTO: TORBJØRN ENDAL

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

De drar både sammen og i hver sin retning om togskinnene, ordfører Ildri Eidem Løvaas og P4-programleder Kårstein Eidem Løvaas.

DEL

FOLLO: Begge søsknene er veldig opptatt av jernbanen rundt Oslofjorden. Begge krever handling, men de bor på hver sin side av Oslofjorden.

– Det er egentlig ikke noe problem, ler programlederen Kårstein.
Han mener at tiden for snakk er over.

– Nå må maskinene rulles ut. Det må komme dobbeltspor i tre retninger. Vi må starte i Oslo for deretter å bygge nordover til Hamar, vestover til Vestfold og østover til Halden. Vi kan ikke bare klatte på slik vi ofte gjør her i Norge. Vi må få til en storstilt utbygging, sier han.

Ordfører Ildri Eidem Løvaas i Oppegård er enig.
– Det aller viktigste for oss er at dobbeltsporet blir realisert, forteller hun.

– Ren svindel fra NSB

ØB møter søskenparet på Oslo S. Kårstein jobber i Oslo og bor på Nøtterøy i Vestfold. Han pendler til hovedstaden fire ganger i uken.

– NSB tar betalt for en vare de ikke leverer. Mens byggingen foregår bør kundene få rabatt. Kommer togene for sent 20 prosent av gangene jeg tar toget, er det rimelig at jeg får 20 prosent avslag på neste månedskort. Det er ikke lov å holde på slik NSB gjør, det er ren svindel, smeller det fra radiomannen, som også forteller at han siden jul har ankommet stasjonen til rett tid kun to ganger.

– Situasjonen slik den er nå er egentlig tragikomisk. Folk slutter å ta toget på grunn av NSBs behandling av kundene, fortsetter Ildri.

Elektronisk revulosjon

– Jeg spår at Einar Enger (leder i NSB red. anm.) vil bli den første sjef i Norge som må gå av på grunn av en elektronisk revolusjon, tror Kårstein og tenker på at over 9000 personer er meldt inn i facebookgrupper som er kritiske til NSB.

– Enger er dønn usynlig. Han tar ikke kampen for kundene sine. Jeg har aldri hørt han slå i bordet og kreve bedre forhold fra Jernbaneverket og politikerne. NSB kun peker på dem, det er for dårlig. Noe må gjøres med den svake ledelsen, fortsetter Kårstein.

– Samme leksa

Begge søsknene er enige i at vedlikeholdet må opp.
– I tillegg til dobbeltspor, må vedlikeholdet prioriteres. NSB, Jernbaneverket og politikerne må slutte å bare skylde på hverandre, sier Ildri.
– De stjeler årsverk fra bedrifter og tid fra familien. Statsråden har kalt dette en krise, og det er det det er. For tre år siden ble vi lovet at alt skulle bli bedre av den forrige statsråden. Nå får vi samme lekse igjen. Samferdselsministeren burde i alle fall bytte til et nytt manus, sukker Kårstein.

Artikkeltags