Først ute med el-varebil

EL-BILFØRERE: Erik Borgen (t.v.) og Einar Gulbrandsen er de første i Klima og Byggeservice AS som kjører el-varebil. Daglig leder Kennet Østli (t.h) håper de blir fornøyd med valget. FOTO: THORBJØRN ENDAL

EL-BILFØRERE: Erik Borgen (t.v.) og Einar Gulbrandsen er de første i Klima og Byggeservice AS som kjører el-varebil. Daglig leder Kennet Østli (t.h) håper de blir fornøyd med valget. FOTO: THORBJØRN ENDAL

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Klima og Byggservice AS vil gjerne vise sine kunder at de er miljøbevisste, og har gått til anskaffelse av en el-varebil.

DEL

SKI/TROLLÅSEN: – Da jeg foreslo for guttene at vi skulle gå til anskaffelse av en el-varebil, var de veldig positive. Ikke minst han som skal ha den. For skattemessig slår det veldig positivt ut for ham, forteller daglig leder i Klima og Byggservice AS Kennet Østli.
Erik Borgen som skal disponere bilen slipper unna med halv skatt av firmabilen.
– Det er han veldig fornøyd med, sier Østli.

Miljøfyrtårn

Klima og Byggservice AS på Trollåsen er et miljøfyrtårn, og er et miljøbevisst selskap.
– Derfor hadde vi lyst til å prøve en el-varebil. Spørsmålet for oss er om det funker, sier Østli.
Han regner med at det vil slå positivt ut økonomisk sett og ikke minst utad mot kundene.
– Ved å kjøre el-varebil viser vi at vi er miljøbevisste overfor kundene våre. Vi har både statlige kontorer og kommuner som kunder, og de er opptatt av miljø. Da er det viktig for oss å vise at vi også er miljøbevisste i våre valg av firmabiler, sier daglig leder Kennet Østli.

Dyrere i innkjøp

En el-varebil er litt dyrere i innkjøp enn en vanlig varebil. Likevel regner Østli med at det vil spares inn i driftsutgiftene av en elbil.
– Det kommer jo helt an på kjøringen. Det blir jo billigere å kjøre gjennom bomringer og det koster heller ikke noe i drivstoff, sier han.
Erik Borgen skal kjøre bilen til daglig i jobb, og gleder seg til å kjøre el-bilen.
ØB tok kontakt med ham etter noen dager for å høre hvordan det er å kjøre den nye bilen. Borgen er fornøyd.
– Kjørekomforten er veldig bra. Det er litt uvant at det er lite lyd fra selve bilen, sier han og smiler.
– Jeg kjører med litt kaldere temperatur inne i bilen nå enn tidligere. Jeg må være litt forsiktig med å bruke varmeanlegget. Men med vanter, luer og ullsokker går det grei, sier han og ler godt.
Han var klar over at bruken av varme- eller kjøleapparatet trekker ekstra med strøm, og dermed blir kjørelengden redusert. Til sommeren må han være tilsvarende forsiktig. Han mener at han om kort tid vil bli mer vant til bilen, og også tørre å skru opp varmen litt.
– Men alt i alt er jeg veldig fornøyd, sier han.

Første

For Andresen Bil i Ski var dette den første el-varebilen de leverte til næringslivet.
– Vi har 15 til i bestilling, som vil bli levert så fort de kommer til oss, forteller bilselger Rune Andresen.
Inntil videre er Peugeot den eneste bilprodusenten som leverer el-varebiler, og det nyter Andresen bil godt av.
– Vi er veldig fornøyde med salget hittil, sier Andresen.

Artikkeltags