Grovt brød er ikke alltid grovt

TEST DEG SELV:  Grovbrød er ikke bare grovbrød. Vet du hvilket av disse som faktisk er grovest? Test deg selv leser svaret litt lenger ned i teksten.

TEST DEG SELV: Grovbrød er ikke bare grovbrød. Vet du hvilket av disse som faktisk er grovest? Test deg selv leser svaret litt lenger ned i teksten. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Fire brød ligger pent oppskåret på hvert sitt fat. Men hva er fint og hva er grovt? Vi bommer så det griner på testen.

DEL

SKI: I matbutikkene er det hyllemeter med forskjellige frokostblandinger og haugevis av brød i ulike innpakninger.



Grovt brød er mettende og sunt, men da må du sjekke hva som står på posene. Det nytter ikke å bare kaste et blikk på utseendet. Så hva skal man velge?

Nøkkelhull tegner godt. Ofte finner du også et rundt merke som angir innholdet i fire kategorier fra fint til helt grovt.

Det vanskeligste er å finne ut hva du skal velge hver dag

På det øverste bildet ligger det grove havrebrødet til venstre, mens det er det mørke brødet til høyre er nesten like fint som loff.

Vurderingene er ikke enklere når det gjelder frokostblandinger.

Sunne råd helt gratis

«Små skritt - store forbedringer» er slagordet til kostholdskurset Bra mat.

Kurset arrangeres av Frisklivssentralen i Ski og går over fem kurskvelder. Det er åpnet for deltagere fra andre Follo-kommuner.
Målet er å gi inspirasjon til varig endring av kostholdet, og rådene kan være nyttige enten du vil hindre overvekt eller forebygge hjerte- og karsykdommer.

Kursleder Lene Martinsen Østby fra frisklivssentralen i Ski kommune følger Helsedirektoratets anbefalinger når det gjelder ernæring og fysisk aktivitet.

Og noe av det beste av alt. Kurset settes opp flere ganger og er helt gratis.

Godt og variert kan være vanskelig

– Selv om det er blitt sagt mye negativt om karbohydrater, så er grove kornprodukter bra. Dette gjelder også fullkornris og pasta, som er rikt på fiber, forsikrer Lene Martinsen Østby.

Hun er leder for kostholdskurset Bra mat. Denne kvelden er karbohydrater et av hovedtemaene, og deltagerne skal også få en praktisk prøve.
Rundt bordet på Waldemarhøy sitter seks kvinner. De vil lære mer om hva som er sunt å putte i munnen.

– Det vanskeligste er å finne ut hva du skal velge hver dag for å sette sammen et godt og variert kosthold, sier Grete Wean fra Oppegård.

Flere av de andre nikker og er enige. Det er ikke bare snakk om å gå ned i vekt, men å lære og sette sammen en variert meny som holder deg frisk og rask.

Skal du forbrenne en pose med cashewnøtter, må du gå i over tre timer

Frukt til lørdagskos

Alle deltagerne satte seg et mål den forrige kurskvelden.
Mer grønnsaker på bordet, var en gjenganger. Noen har innført salat som tilbehør til pizzaen. Andre har byttet ut sjokolade, potetgullet og peanøttene i helgene med oppdelt frukt og grønnsaker. Målet er å få til fem om dagen.

– Du trenger ikke ha så store mål for kostholdsendringer, bare de er smarte, sier kursledere Lene Martinsen Østby.

Nøtter er ofte en matvare som kommer opp i forbindelse med slike kurs.

– Det er sunt fett i dem, men også mye energi. Skal du forbrenne en pose med cashewnøtter, må du gå i over tre timer, så det spørs om det er verd det. En håndfull med nøtter om dagen er nok.

Kvinnene blir enige om at det velbrukte ordtaket «alt med måte» fortsatt gjelder også i matveien.

Metthet som varer

Karbohydrater er så mye. I denne kategorien finner du alt fra frukt og grønt med vitaminer og fiber til kaker, saft og søtsaker.

– Poteter, fullkornris og fullkornpasta er en god middagsbase. Grove kornprodukter er gode for fordøyelsen og gir en metthetsfølelse som varer lenge.

Vi er kommet frem til brødtesten, der fotografen og journalisten også blir med. Som erfaren brødbaker er jeg ganske sikker på at jeg raskt skal se forskjell.
Her er brødsorter fra helfint til helgrovt, men problemet er at alle ser nesten klin like ut.

Det lyseste brødet lignet loff, og i det mørkeste kunne det skimtes hele korn. Dette må være ytterpunktene. Slik tenkte de fleste. Da vi fikk se på brødposene ga fasiten det stikk motsatte svaret. Den lyse luringen var et helgrovt havrebrød. Det mørke var ikke rare maten.

Les flere nyheter fra Follo her

Artikkeltags