Havaristen tar kaka

EN BIT AV KAKA: Daglig leder Tore André Nilsen kan feire den formidable økningen i omsetningen med en bit av sjokolademuffins. FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

EN BIT AV KAKA: Daglig leder Tore André Nilsen kan feire den formidable økningen i omsetningen med en bit av sjokolademuffins. FOTO: CHRISTIAN CLAUSEN

Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

YTRE ENEBAKK: Nybygg og Facebook. Det er grunnen til at Havaristen har økt omsetningen med 78 prosent.

Daglig leder Tor André Nilsen klarer nesten ikke å la være å glise når han ramser opp omsetningstallene for de siste årene.

Eller rettere: omsetningen for de første seks månedene hvert år. I 2011 kom omsetningen opp i åtte millioner. I fjor føk den opp til 13 millioner, en økning på 34,4 prosent.

Første halvdel 2013: 23,8 millioner kroner. Ny økning, i år på hele 78 prosent. Slå den!

– Det skyldes en kombinasjon av mange ting. De to viktigste årsakene er nytt bygg og Facebook. FB er et veldig effektivt markedsføringsinstrument, i hver fall for oss, erklærer Tore André Nilsen.

I skrivende stund har Havaristen 23.814 «likes» som følger dem på Facebook. For en butikk som aldri vet hva som kommer inn av varer før dagen er omme, er det sosiale mediet en ypperlig metode å få ut siste nytt til kundene.

LES FLERE NYHETER HER!

Inn i nytt bygg

I januar tømte Havaristen lokalene ved riksvei 155 Osloveien ved Gran og flyttet inn i et flunkende nytt bygg på den andre siden av veien.

– Det har åpenbart hatt mye å si. Det er blitt femti prosent større lokale, og da er også omsetningen gått kraftig opp, påpeker daglig leder.

– Er økningen hos Havaristen er tegn på at folk er blitt mer forsiktig med økonomien og er mer bevisst på å spare?

– Jeg vet ikke om det har så mye å si for oss. Er det litt dårlige tider, går det mer i mat. Er det gode tider, går det i enda en stålrive som folk har to av fra før, sier Nilsen med et snev av selvironi.

Næringsmiddel, altså mat og drikke, utgjør rundt halvparten av omsetningen, og det ligger stabilt.

Havaristen-sjefen mener at folk uansett sparer penger når de handler hos ham.

– Det andre er at vi aldri vet hva vi har av varer den dagen, og det vet heller ikke kundene våre. Det er ingen av våre kunder som kommer inn med handlelapp; det er svært få vi finner rundt kassen når butikken stenger.

Skryter av de ansatte

Etter å ha snakket seg varm om nybygg og Facebook, kommer Tore André Nilsen på en tredje viktig faktor:

– Og flinke medarbeidere. Skriv det! Det er faktisk sant. Vi hadde ikke på noen måte forventet en slik vekst. Vi hadde forhåpninger, men på langt nær så mye som 78 prosent. Det er ingen tvil om at det er blitt mye mer å gjøre for de ansatte. Særlig i kassene. Der er det ikke lenger mange pusterom; der går det i ett!

SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER!

Artikkeltags