Gå til sidens hovedinnhold

Marianne Mørk er årets kulturnavn i 2012

Artikkelen er over 8 år gammel

Teatersjef, skuespiller, manusforfatter, regissør og produsent Marianne Mørk er Årets kulturnavn 2012 i Follo. Hun fikk mer enn én tredjedel av rundt 1200 stemmer.

Marianne Mørk har vært en institusjon i Follos teaterliv så lenge hun har drevet sin egen teaterskole i Ski.


   Hun er “teatermamma” for nærmere tusen barn og unge. Flere av dem har senere valgt de skrå bredder som levevei. Teatersjefen elsker dyr   på scenen og derfor ble jubileet markert med en storslagen oppsetting av “Jungelboken” på Rådhusteatret i høst.

Kvalitetskrav

– Veldig hyggelig at folk setter pris på det jeg gjør, sier Marianne Mørk. Og tenker seg godt om når hun blir bedt om å “tro” hvorfor hun gikk til topps som Årets kulturnavn.


– Jeg har en stor kjærlighet til teater og kreativitet, og trives godt sammen med barn og ungdom. Og så har jeg et ufravikelig krav til kvalitet, noe jeg tror publikum liker.


– Jeg mener også jeg er flink til å få frem kreativiteten i hvert enkelt menneske. Det er jo en viktig egenskap for en regissør.
– Jeg har iallfall fått hyggelige tilbakemeldinger på det.

Detaljer viktig

– Jeg kan henge meg opp i detaljer på et kostyme som gjør at det kanskje må lages på nytt. Da synes sikkert mange av barna, og foreldrene, at jeg er grusom. Men det er de mange detaljene som skaper helheten, smiler teatersjefen.


Teaterskolen har for tiden 120 elever, inkludert en voksenklasse på 11 i alderen  20–25 år.


Mange går på teaterskolen i år etter år fordi det er interessant og lærerikt. Og mange  gjør det fordi de ønsker å  satse på scenelivet.
Som for eksempel to av våre fremste vokale eksportvarer, Mari Eriksmoen og Ina Kringlebotn. begge fra Ski.

Drama viktig for barn

Uendelig mange flere kan tenke med glede tilbake på  den tiden de var skuespillere i Aristokattene, Aladdin, Snehvit og de 7 dverger, Folk og Røvere i Kardemommeby, Oliver, Eventyrmusikalen, Pippi, Pinocchio, Dyrene i Hakkebakkeskogen, Mine barnslige venner, 7 søstre og Spoon River Anthology for å nevne noen. Hver høst har teaterskolen en stor oppsetting på Rådhusteatret. Den blir både større og mer krevende for hvert år.
–  Jeg vil jo at oppsettingene skal være så spennende og eventyraktige som mulig både for aktørene og publikum. Vi må ha noe å strekke oss etter.
– Hvor viktig er drama-undervisning for barn?
–  Enormt viktig.  Vi lever i en tid hvor alle skal “mates” med alt.  Når barna kommer til meg tør de nesten ikke si navnet sitt. Etter et år med rollespill, bevegelseslære og improvisasjon lærer de fleste dramakodene.
– Plutselig står de på scenen og blomstrer og vokser både som enkeltindivider og i grupper.

Kreativ familie

– Dessverre er det slik at det som er for barn liksom ikke skal koste noe. Man må ikke undervurdere barneteater eller kunst for og med barn. Det er med å skape fremtidens samfunnsborgere, for å si det litt høytidelig.


   Marianne Mørk kommer fra en kreativ familie med mange utøvende kunstnere.   Moren, Mette Mørk Senstad, startet Skotbu teatergruppe., som Marianne overtok etter sin mor. Sin første rolle hadde Marianne som femåring i “Keiserens nye klær”.
   – Da jeg var ung skaffet jeg meg en broket, men interessant yrkeserfaring i Wing reisebyrå mens jeg studerte. Samtidig jobbet jeg også som modell.

Bok og teatermanus

Marianne Mørk har Master of Fine Arts fra Boston, USA, og hun har vært aktiv skuespiller i 25 år ved flere av de største institusjonsteatrene i Oslo. Hun har også laget og medvirket i nærmere 100 tv-program for barn og ungdom.


– Hvordan får du tid til å tenke på din egen private karriere som skuespiller?
– Å skape og drive min egen teaterskole er også å skape min egen karriere. Jeg skriver forresten på en ny lyrikkbok og holder også på med et spennende teatermanus som skal opp i 2013 med profesjonelle skuespillere.

Glede i sorgen

Selv om det faglig sett er mye å glede seg over for Marianne Mørk, er hun mest preget av at hun mistet sin livsledsager gjennom 33 år for en drøy måned siden. Musikeren, komponisten, arrangøren og dirigenten Frode Thingnæs var blant de fremste i landet, og en svært viktig faglig samarbeidspartner for Marianne. Han bidro ofte musikalsk ved teaterskolens oppsettinger, også med originalskrevet musikk.


– Livet går jo videre, men dette kommer til å bli en spesiell jul. I sorgen er det fint å vite at så mange setter pris på det dramapedagogiske arbeidet jeg gjør for barn, og for publikum.