Gå til sidens hovedinnhold

Ventet flere måneder på svar

Artikkelen er over 7 år gammel

LANGHUS: Ekteparet Thon har flere ganger erfart at Bestillerkontoret bruker lang tid.

Sønnen deres Ola er 18 år gammel og multihandikappet. Han har blant annet CP og osteoporose (benskjørhet), og må ha tilsyn døgnet rundt.
18-åringen har i dag skoletilbud og bor hjemme hos foreldrene på Langhus. Foreldrene har gjort et bevisst valg. De vil at Ola skal bo hjemme, men de har selvsagt behov for avlastning.


– Avlastning annenhver helg er fast. Når vi har behov for å gjøre noen forandringer, så søker vi spesielt om det, og i god tid, forteller paret. I oktober i fjor meldte de inn behov knyttet til jul og vinterferie 2013.

LES OGSÅ:

– Ski kommune bryter loven

Miljøarbeidertjenesten: Mange årsaker

– Vi lærer av tilsyn

Søknad på avveie

– Jeg sendte en e-post til vår faste kontakt ved Bestillerkontoret, som jeg pleier, forteller Toril Thon.
Ukene gikk uten at familien fikk noe svar. Da Toril Thon etter jul kontaktet Bestillerkontoret, viste det seg at saksbehandleren deres ikke jobbet der lenger.
Og E-posten fra familien var det ingen som kjente til.


– Der sto vi uten visshet om vi fikk avlastning eller ikke. Vi er en familie på fire, vi har også en sønn på 13 år, og vi trenger forutsigbarhet for å få alt til å fungere best mulig, sier Toril og Tommy Thon.
To dager før vinterferien ble familien oppringt fra Bestillerkontoret.
– De sa at de skulle se på hva de kunne få til. Deretter fikk vi beskjed om at det bare ville bli snakk om én dag. Vi hadde søkt om tre ekstradager i tillegg til vanlig avlastningshelg, forteller Tommy Thon.

Sommerferie

I fjor sommer opplevde også familien lite forutsigbarhet da de meldte sitt avlastningsbehov.
– Vi må søke i januar, og det er for så vidt helt greit. I fjor fikk vi imidlertid ikke noe svar før rett før ferien, i juni, forteller foreldrene, og legger til:
– I år er det faktisk blitt mye bedre. I forrige uke fikk vi beskjed om sommerferieavlastning, og har derfor god tid til å planlegge ferien og sommeren, sier foreldrene til Ola.


Familien Thon har bodd i Ski kommune siden 1999. Huset er tilrettelagt for at familien skal kunne passe på og følge opp 18-åringen best mulig.
Praktiske hjelpemidler som monitor i stue og foreldresoverom for å følge med 18-åringen på kvelds- og nattetid, heis og elektriske løfteapparat, er gode hjelpemidler i en hverdag som ellers byr på mange utfordringer.

– Slitsomt

Fylkesmannen har i den nye rapporten avdekket at Ski kommune ikke sikrer omsorgstjenester til rett tid.
‑ Mangel på system opplever vi foreldre som slitsomt og utmattende, sier foreldreparet på Langhus til ØB.