Hjelpetelefonen legges ned 1. april

Foto: Ole Kr. Trana

Foto: Ole Kr. Trana

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

FOLLO: Hjelpetelefonen ved Follo døgnenhet legges ned 1. april, men erstattes av andre tilbud.

Hjelpetelefonen som avvikles har vært i funksjon som en ekstraservice om natten i syv-åtte år, forteller Anne Irene Jensen og Grete Alworthy. Jensen er konstituert leder ved Follo DPS. Alworthy leder døgnenheten.

Det er gjerne snakk om tre-fire innringere hver natt. Mange av dem er gjengangere, som også bruker andre hjelpetelefoner, som f.eks. Kirkens SOS.

Brukerstyrte plasser

Når hjelpetelefonen forsvinner, er ikke pasientgruppen overlatt til et vakuum. Alworthy og Jensen forteller at døgnenheten nå har tilbud for «storforbrukere»; såkalte brukerstyrte plasser ved døgnenheten.

– Vi startet opp med å to brukerstyrte plasser, og inngikk kontrakt med åtte personer. De kan ringe når de har behov for en plass, og benytte tilbudet maks fem netter hver gang, forteller Grete Alworthy .

Etter en måneds tid viste det seg at belegget for de to brukerstyrte plassene bare lå på 33 prosent. Derfor har 16 fått kontrakt på samme vilkår.

– Hva med dem som ikke har inngått kontrakt? Hvilket tilbud har de som trenger at noen lytter og støtter etter 1. april?

– De kan f.eks. bruke andre hjelpetelefoner, som Kirkens SOS eller Mental Helse., sier Alworthy og Jensen.

Utvidet åpningstid

Pasienter i krise kan også henvende seg på legevakten, og få innleggelse om nødvendig.

– Så har Akutteamet ved Follo DPS utvidet sine åpningstider, sier Alworthy og Jensen, som mener at tilbudet i Follo derfor er ivaretatt.

Follo DPS Akutteam er åpent på hverdager mellom klokken 08–21. I helgen og på høytidsdager: 08–15.

Artikkeltags