Det er ikke tull å gå trappene

Frisklivstrioen: Helén Christoffersen (til venstre), Annette Ruud og lederen Lene Østby Furu morer seg med å balansere litt. Du kan være aktiv mange steder. Foto: Bjørn V. Sandness

Frisklivstrioen: Helén Christoffersen (til venstre), Annette Ruud og lederen Lene Østby Furu morer seg med å balansere litt. Du kan være aktiv mange steder. Foto: Bjørn V. Sandness

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Det er dyrt med en befolkning som blir tykke, syke og svake. Noen trapper og et fat med grønnsaker kan være en bra start på et sunnere liv.

DEL

SKI: – Mange får seg en overraskelse når de tenker over hvor lite aktive de er i hverdagen, sier Helén Christoffersen. Hun er en av tre som er ansatt ved Frisklivssentralen i Ski.

Vi sitter på toget, i bilen, på jobben og foran PC-en eller TV-en hjemme. Skal vi holde oss friske og i form, må vi være mer i bevegelse.

Les også: Mer Liv og røre for ungene i Ski

Få trives med å være i dårlig forfatning, og det er også dyrt for kommunen hvis de har mange som ikke fungerer i dagliglivet. I Ski har de derfor satset sterkt på forebygging. To stillinger er omdisponert fra rehabiliteringsavdelingen på Finstadtunet og over til Frisklivssentralen. Der er de nå tre ansatte. Deres oppgave er å få oss som bor i Ski til å spise sunnere, være mer i aktivitet og legge bort røyken og snusen. For mange innebærer dette også å gå ned i vekt. Sliter du, er det bare å ta kontakt.

Det er en livlig trio som skal dele oppgavene mellom seg. Lene Østby Furu fra Kråkstad har ledet Frisklivssentralen i noen år, mens Helén Christoffersen og Annette Rud er nye på laget.

– Gjør det enkelt

En av de replikkene denne trioen oftest hører er:
«Jeg vil komme i bedre form, men jeg vil ikke gå på treningssenter.»

– Aktivitet er så mye mer, så start med å gå gjennom vanene dine og se hva du kan endre. Gå ti minutter til jobben eller stasjonen, og ta trappene i stedet for heisen. Skal du på Ski storsenter, så parker så langt unna inngangen som mulig, og styr unna rulletrappene, sier Helén Christoffersen, som har studert både idrettsvitenskap og kognitiv adferdsterapi.

Selv har hun diabetes 1 og må være nøye både med å holde seg i aktivitet og tenke over hva hun spiser.– Jeg har så lett for å legge på meg, og det er ikke noe enklere for oss enn alle andre.

– Velg deg en aktivitet du liker. Det kan være alt fra å danse til å jobbe i hagen eller gå en real tur, sier Annette Rud.

Dem som tar kontakt med Frisklivssentralen, blir bedt om å sette seg et mål. Spennet kan være stort fra å bli slank nok til å ta på ynglingsbuksen til å få ned blodtrykket eller kommer seg tilbake i jobb.
Sunt kosthold har også mye å si for at vi skal holde oss friske.

Et knekkebrød på lur

– Det vanskeligste er å styre unna alle fristelsene. Men sjekker vi hva en muffins inneholder, kan det være enklere å velge noe med mindre kalorier.

– Det gjelder også å planlegge. Er du alltid sulten etter jobben, så ha litt frukt eller en liten pakke knekkebrød i vesken. Da styrer du ikke så lett innom kiosken, lyder rådene.

Deres erfaring er at når blodsukkeret synker, gjør vi dårlige valg.

Les også: Ta deg en real gåtur

Les også: Kutt røyken og sjekk hva du spiser

Les også: Slik stanger du sulten før neste måltid

Les også: Eldre kan trimme opp og ned i stolen

Artikkeltags