Måtte fjerne reklamen på sugerørene

ALKOHOLREKLAME: Hit, bak bardisken, måtte daglig leder Mehmet Celik ved Bowlers flytte Guinness-mattene, der bare personellet kan se dem. Han måtte også tape over reklamen for rom på sugerørbeholdere på disken. (bak kranen)

ALKOHOLREKLAME: Hit, bak bardisken, måtte daglig leder Mehmet Celik ved Bowlers flytte Guinness-mattene, der bare personellet kan se dem. Han måtte også tape over reklamen for rom på sugerørbeholdere på disken. (bak kranen)

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Sugerørbeholderen på disken med reklame for rom var ulovlig. Daglig leder Mehmet Celik på Bowlers måtte tape over merket. Skjenkekontrollørene slår ned på alkoholreklame.

DEL

SKI: Både Krydder på Ski storsenter og Bowlers fikk reaksjoner fra kommunen for overtredelse av reklameforbudet i alkoholloven.

En skjenkekontroll viste at Bowlers hadde en ølmatte med Guinness-logo, samt en sugerørholder med rommerket Captain Morgan fremme. Det påtalte kontrollørene fra Securitas da de var der i september.

Serveringsutstyr?

Innehaver Mehmet Celik i Bowlers skriver i sitt tilsvar til klagen, at ølmatten og sugerørholderen lå på bardisken, som bare personalet har tilgang til, og må regnes som serveringsutstyr.

Men nei, mener kommunen, og viser til paragraf 14–5 i alkoholloven: En ølmatte og sugerørholder er ikke vanlig serveringsutstyr. Det er kopper og glass som det serveres drikke i. Så vekk med det.

Mehmet Celik på Bowlers synes det er vanskelig å definere hva som er «skjenkeutstyr», som er unntatt for alkoholforbudet. Her var det altså et firmamerke på en sugerørbeholder, og en matte med ordet «Guinness» som ikke slapp gjennom «reklamekontrollen».

– Mens navnet på bryggeriet står jo her og lyser på tappekranen. Og kelneren kan jo godt ha på seg et forkle med produktnavn på. Så jeg synes det er litt tilfeldig hva som er lov, og hva som ikke er tillatt i restauranten, sier han.

Ikke at han vil krangle med kommunen om dette, restauranten har etterfulgt påbudet, og lagt ølmattene ned bak bardisken. Feilen var nemlig at matten lå oppe på disken.
Attpåtil ute:

– I utebaren er det en ståldisk, så vi må ha en matte oppå for at ølglassene ikke skal skli. Inne er det litt greit å ha en matte som kan samle opp ølsøl på disken. Nå er mattene flyttet bak disken, der bare kelnerne kan se dem, sier Celik.

Lover er lover

Kjøledisker

– Vi har fjernet kjølediskene med San Miguel-merket på, skriver Lena Ottesen i Krydder Restaurant og bar i sitt tilsvar, etter at skjenkekontrollørene fikk øye på to kjøledisker i lokalet en septemberkveld.

– Vi beklager at vi ikke tapet over navnet, kjølediskene var lånt inn for en anledning denne kvelden, og er nå levert tilbake, svarer Ottesen til kommunen.

Det er Securitas som utfører skjenkekontrollene i Ski. Minimum to stykker fra firmaet skal delta på besøkene, og de skal tilkjennegi seg mot innehaver etter kontrollen. Deretter sender de rapport til oppdragsgiver, som her er Ski kommune.

– Vår jobb å reagere

– Det må jo være fint at skjenkekontrollørene ikke finner andre feil enn at det er funnet et øl-navn på en matte, og en sugerørholder med en logo, virksomhetsleder Arne Rønhovde?

– Ja, men lover er lover. Jeg har behandlet denne saken i dag, og i dette tilfellet konkluderer vi med at Bowlers har ordnet opp i forholdene. Dermed er saken ut av verden. For å si noe om alvorlighetsgraden i brudd på reklameforbudet i alkoholloven: Disse forholdene ville aldri ført til at det blir gitt annet enn advarsler, og beskjed om å rydde opp. Noen vil vel si, at en logo på en sugerørholder ikke er så farlig, men det er nå engang vår jobb å reagere når alkoholforskriftene brytes, sier Rønhovde i Virksomhet Fellestjenester.

Nå blir det prikker

Han er svært fornøyd med at det i disse dager foreligger et forslag fra Helse- og omsorgsdepartementet om endringer i alkohollovgivningen, der man følger Vegtrafikkmyndighetenes opplegg: Skjenkestedene skal få prikker for brudd på regelverket.

Det foreslås åtte prikker for skjenking til mindreårige, fire prikker for skjenking til åpenbart berusede personer og fire prikker for overtredelser av tidsbestemmelsene.

Åtte prikker i løpet av tre år vil føre til inndragning av bevillingen i minst en uke. For brudd på for eksempel reklameforbudet får man én prikk.

– Prikktildelingssystemet vil gjøre behandlingen av skjenkesteder mer lik over hele landet, tror virksomhetsleder Arne Rønhovde.

En slik prikkbelastning er allerede prøvd ut i flere kommuner med gode resultater. Høringsfristen er 17. januar, og høringsinstansene blir særlig bedt om å vurdere om det foreslåtte nivået på prikkene er passe strengt.

– Nå skal politikerne i Ski uttale seg om de ønsker et slikt prikksystem, sier Rønhovde.

Ryddig i Ski

– Skjer det mye overskjenking i Ski?

– Nei. Generelt vil jeg si at restaurantene i kommunen i 2013 har hatt en ryddig drift, og med svært få alvorlige brudd på skjenkeforskriftene, som for eksempel skjenking til mindreårige. De har vist en stor grad av ryddighet så langt i år, noe vi naturlig nok er glade for, sier Rønhovde.

Prikker gir straff

Flere steder har man prøvd prikktildelingssystemet.

I Stavanger har man fått 5 til 8 prikker dersom man har skjenket eller solgt ut over tillatt skjenketid/salgstid eller skjenket til åpenbart berusede personer. Også brudd på kravet om politigodkjente dørvakter straffes med 5–8 prikker.

To prikker er gitt dersom alkohol medbringes utenfor godkjent skjenkeareal, eller det nytes medbragt alkohol.
Mindre alvorlige brudd med én prikk er gitt dersom man mangler alkoholfrie alternativer, eller bryter reklamebestemmelsene, som å legge frem en ølmatte med logo.

Hva synes du om forslaget til Helse- og omsorgsdepartementet der skjenkesteder kan få prikker når de bryter alkoholloven?

Artikkeltags