Nå kan du hente matvarene på vei hjem fra jobb

NYE KUNDER: Henrik Lønne i Kolonial.no legger dagligvarer inn i bilen på en av bedriftens nyeste kunder på Abildsø.ALLE FOTO: KARIN HANSTENSEN

NYE KUNDER: Henrik Lønne i Kolonial.no legger dagligvarer inn i bilen på en av bedriftens nyeste kunder på Abildsø.ALLE FOTO: KARIN HANSTENSEN

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Økonomen Vegard Vik (33) fra Siggerud hadde ideen. Med på gründerreisen fikk han med seg Christian Mikalsen (29) fra Langhus.

DEL

ABILDSØ/SKI: – Konseptet går ut på at folk kan bestille dagligvarene sine på våre nettsider frem til midnatt kvelden før, for så å hente varene på vei hjem fra jobb, forteller Vegard Vik fra Siggerud.

Mandag åpnet Kolonial.no sitt tredje hentepunkt i Oslo-området på Abildsø i Oslo.

Vegard Vik er utdannet økonom, og sammen med en tidligere kollega kom han opp med ideen om å handle dagligvarer på nett, og hente varene på veien hjem fra jobb.

– Det er pendlerne som er vår målgruppe. Derfor er vi åpne kun i ukedagene, forteller Christian Mikalsen fra Langhus.

Han har bakgrunn fra IT og programmering, og ble sammen med seks andre hentet inn av Vik til å bli en del av gründerteamet bak Kolonial.no.

Forsøk

Firmaet ble dannet for et år siden. For å finne ut av interessen for konseptet inngikk de en avtale med Aker Solutions på Fornebu.

– Det gikk over all forventning. Kundene ble etter hvert mange, sier Vegard.

Med en økende kundekrets, valgte de å øke antall hentepunkter til tre denne uken. Et på Abildsø og et på Ramstadsletta ved E18.
Hentepunktene er plassert på bensinstasjoner. Noe de mener er både riktig og viktig.

– Det er et vinn-vinn samarbeid. Vi trekker flere kunder til bensinstasjonene, samtidig som vi er sentralt lokalisert, sier de to.

Lokalene består av fire containere som står strategisk plassert på bensinstasjonene. Inne i containerne er det er stort kjølerom, store frysere og et rom for tørrvarer.

Utvider raskt

De to ser ingen grunn til å vente med å utvide.

– Vi kommer til å utvide raskt. Vi har ikke startet dette for å ha to hentepunkter, poengterer Vegard.

I første omgang vil de utvide i Oslo og Akershus. Planen er å dekke de viktigste utfartsårene i Oslo.

– På sikt ser vi for oss å utvide i andre større byer også, hevder han.

1,5 millioner potensielle kunder

Pakkelageret ligger i Sørum kommune litt nord for Oslo. Klokken seks om morgenen begynner pakkingen av varene. Når pakkingen er ferdig, blir varene kjørt ut til hentepunktene og lagt på kjølerom, fryser eller oppbevaringsrom.

– En effektiv logistikkmodell er viktig for at vi skal kunne holde vanlige butikkpriser. Fra der pakkelageret er lokalisert kan vi nå ut til rundt 1,5 millioner mennesker, sier Vegard.

– Hvordan holder dere orden på hvem som skal ha hva?

– Vi har et strekkodesystem for å merke posene som er ganske likt det som blir brukt på bagasjelapper på flyplasser, forklarer Christian.

Allerede har de to gründerne merket seg at de store aktørene i dagligvarebransjen holder øye med dem.

– Derfor vil vi ikke ut med hvor mange kunder vi har. Men det vi kan si er at vi øker fra uke til uke, sier Vegard.

Lojale kunder

De har også oppdaget at kundene er lojale.

– Kundene våre forteller om sine opplevelser til venner og kjente. Det vi også ser er at folk handler mye når de først handler på nett. Spesielt søndagene ser vi at folk planlegger middagene ut over i uken, sier Christian.

I tillegg til å ha et bredt utvalg av dagligvarer, tilbys det oppskrifter.

– Vi har en oppskriftsdatabase hvor oppskriftene er koblet opp mot handlelisten. Flere kjente matbloggere har også valgt oss som samarbeidspartnere og deler sine oppskrifter med oss. Og det synes vi er kjempefint, sier Christian.

Vegard og Christian har begge arbeidserfaring fra andre områder. Det mener de er viktig i denne sammenheng.

– Vi kommer ikke rett fra skolen, men har med oss erfaringer og ideer fra andre steder. Det mener vi er bra, mener Vegard Vik.

Artikkeltags