Follo-duo gikk til topps i PR-EM med «Gutten som fryser»

Henning Sverdrup og Eirik Øiestad med den gjeveste prisen. Kvinnene er Elisabeth Nedresæter og Elin Værnes.

Henning Sverdrup og Eirik Øiestad med den gjeveste prisen. Kvinnene er Elisabeth Nedresæter og Elin Værnes.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Husker du gutten Johannes, som sitter og fryser på en busstopp i Oslo? Nå har denne kampanjen for SOS-barnebyer vunnet europamesterskapet i PR.

OSLO: PR-byrået Släger hadde aldri deltatt i en konkurranse tidligere, men så bestemte de seg for å sende «Gutten som fryser» til European Excellence Award, som ble avviklet i Paris. Dette er europamesterskapet i denne bransjen. Der gjorde kampanjen for SOS-barnebyer rent bord. Den slo ut 1600 bidrag fordelt på 60 kategorier og gikk helt til topps.

13 millioner har sett Ski-mannens SOS for Syria:

Venner fra Ski vgs.

Duoen bak PR-byrået Släger er Henning Sverdrup fra Ski og Eirik Øiestad fra Vestby. De møttes på Ski videregående i en brytning mellom musikk, skriving, tant og fjas, som de beskrev det da ØB besøkte firmaet for to år siden. Da så de på Släger som verdens minste PR-byrå, selv om de hadde oppdrag for store selskap som Sony, Google og BMW.

Gikk verden rundt

Det var kampanjen for SOS-barnebyer som virkelig gikk fart på sakene. Gutten Johannes som satt og frøs på en busstopp fikk mye oppmerksom i medier over hele verden. Filmsnutten har også rundt 10.000 visninger på sosiale medier.

– Dette var første gang vi meldte oss på en konkurranse. Vi opplever kanskje aldri å lage en kampanje som går verden rundt igjen, så vi mente anledningen var god, sier Henning Sverdrup til Kampanje.

Responsen var enorm da de tok imot prisen, og radarparet fra Ski-russen -95 gleder seg stort.
Duoen har drevet Släger kommunikasjon siden 2006, og i 2010 plasserte de seg på Gasellelisten til Dagens Næringsliv.
Omsetningen har i 2011 og 2012 ligget stabilt på 10,8 millioner, mens den gikk noe opp i 2013, da «Gutten som fryser» gjorde stort inntrykk. Disse tallene er ennå ikke helt klare.

Artikkeltags