Slik var forløperen til tusenfryd

SESONGÅPNING: Publikumstilstrømningen var stor. Nederst til høyre på fotomontasjen, ser vi dyreparksjef Odd Fornebo og dyrepasser Knut Strømmer med to av jervungene. Faksimile: Østlandets Blad 24. april 1963.

SESONGÅPNING: Publikumstilstrømningen var stor. Nederst til høyre på fotomontasjen, ser vi dyreparksjef Odd Fornebo og dyrepasser Knut Strømmer med to av jervungene. Faksimile: Østlandets Blad 24. april 1963.

Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

3000–4000 mennesker kom for å se de tre små jervungene Snipp, Snapp og Snute, da dyreparken på Vinterbro åpnet sine dører søndag 21. april for 50 år siden. 15.000 kroner fra dyreparksjef Odd Fornebo reddet livet deres da de ble hentet ut fra et hi i Målselv. Jervungene kom med fly fra Bardufoss.

Dyrepasser Knut Strømmer hadde tatt oppstilling med de nye kjæledeggene, som måtte finne seg i år bli befølt og klappet av tusener hender.

«Riktignok var ikke dyreparken åpnet for sesongen, men denne dagen var det likevel full anledning til beskue en rekke av de cirka 250 forskjellige dyr og fugler som er å finne bak innhegningen i dette eventyrriket, som i løpet av få år har grodd frem ved Høyungsletta, og som nå begynner å våkne til liv etter vinterdvalen», skrev Østlandets Blad 24. april 1963.

Offisielt innviet i 1962

I mai 1961 forlot Odd Fornebo en sikker og god jobb som Dagbladet-fotograf for å realisere sin mangeårige drøm: Å skape «Norges nasjonalpark» på området som fornøyelsesparken Tusenfryd nå disponerer.

Ved Mosseveien inngikk han et samarbeid med grunneier Fred Hallanger Juul og sikret seg et av Europas største dyreparkområder.

Målet var å åpne Dyreparken våren 1962. Men allerede året før var midtpunktet i anlegget, barnas egen by, Trafikkbyen, en fortryllende by med hus, gater, bensinstasjon, trafikkskilt og 25 tråbiler. Spennende var det fordi barna selv fikk lov å kjøre og ble dirigert av en ordentlig politikonstabel, blant andre kjente Boris Hansen. Dette var trafikksikkerhetsopplæring. En modelljernbane og et lite ekspresstog for de minste hørte også med til planene.

Selv om ikke Dyreparken ble åpnet før på sensommeren 1962, kunne publikum glede seg over å se enkelte dyr på nært hold.

Ideen bak dyreparken var at den første og fremst skulle være et reservat for nasjonale dyrearter. Odd Fornebo ville bevare raser som var på vei til å dø ut, og på sikt at alle de arter av ville dyr som befant seg i Norge skulle samles i dyreparken.

Ville også gjenskape Gamle Vika

Odd Fornebo hadde også andre planer for dyreparkområdet: «Gamle Vika er i dag historie som må bevares for dagens ungdom og ettertiden».

Målet var å gjenskape den fremste delen av Vika-området i Oslo, den delen som strekker seg langs sjøen frem til Akershus festning.

Modellen av stasjonsbygningen på Oslo V var allerede realisert. Et kjempearbeid lå bak denne modellen, med sine karakteristiske tårn og fasader. Fra gamle, støvete arkiv hadde Fornebo funnet både originaltegninger og gamle fotografier, som han har brukt som hjelp i prosjektet. To mann arbeidet mesteparten av vinteren med modellen, skrev Østlandets Blad i april 1963. Stort lenger kom ikke hans planer for modellbyen «Gamle Vika».

LES FLERE NYHETER HER!

Grunneieren måtte overta

Odd Fornebos store prosjekt fikk ingen lang levetid. Etter noen få år forlot han både parken og sine videre planer. Det resulterte i at grunneier Fred Hallanger Juul måtte overta driften. I 17 år drev Hallanger Juul alene dyreparken. Men i 1985 måtte han legge den ned. Etter det gjorde han nøye undersøkelser og vurderinger av markedet for en fornøyelsespark i samme området. Som interessent og grunneier var han med å legge grunnlaget for Tusenfryd, som åpnet sine porter for 25 år siden.


Kilder:
Aftenposten 11. august 1961, 31. januar 1962 og 8. september 1962.
Norsk Ukeblad nr. 3 1962
Østlandets Blad 24. april 1963
Fred Hallanger Juul

Han er helt opplagt sprø
Venner og motstandere
av Odd Fornebos dyrepark

Artikkeltags