Ås kan få sin variasjon av bysykkel

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Studentbedriften BygdeBike håper allerede til våren å kunne tilby et sykkeldelingssystem i Ås med hundre grønne sykler.

DEL

ÅS: Emilie Midttveit Bollingberg hadde sykkel, men den ble stjålet. Og nettopp det er et stort problem i sykkelbygda Ås. Nå håper hun og tre andre NMBU-studenter at de skal klare å få studentbedriften BygdeBike opp å gå. Den vil tilby studenter og andre til melde seg på et sykkeldelingssystem som skal tilrettelegges for distriktene.

– Det begynte med idémyldring i forbindelse med oppstart av studentbedrifter. Jonatan hadde ideen etter å ha sett de lekre bysyklene i Oslo, forteller Bollingberg.

De fire studentene som står bak BygdeBike er foruten Bollingberg, Åsa Haaland som er daglig leder, Jonatan Paz som er økonomiansvarlig og David Ema som er markedsansvarlig.

– Det er gøy å jobbe på tvers av linjene. Vi lærer mye av dette, sier Bollingberg.

Utfordringer

En stor utfordring er finansieringen.

– For å få hjulene i gang, trenger vi noen sporty folk som tror på ideen og kan trå til med startkapital, sier daglig leder Åsa Haaland.

Innkjøp av de grønne syklene blir den største utgiften.

– Er det ikke modig å starte med hundre sykler?

– Vi tror det må være så mange for at det skal være sykler på alle stasjonene. Vi ser for oss ti sykler på hver stasjon, sier Bollingberg.

– Hva med vedlikehold og reparasjoner?

– Det er ingen sykkelreparatører i Ås i dag, men vi har kontaktet noen i Ski. Kanskje det kan være en god idé for den som vil starte et sykkelreparasjonsverksted i Ås, undres hun.

App på mobilen

Gründerne har funnet en ny måte å gjøre ting på for at ordningen ikke skal bli for dyr å drifte. De vil legge hele delingskonseptet inn i en unik lås som kan aktiveres med en smarttelefon.

– Bitlock-systemet er en app som blir knyttet til låsen for å kunne låse opp sykkelen. Låsen vil være åpen noen timer og hvis sykkelen ikke blir levert innen en bestemt tid, kan vi se hvor den er på en GPS som kobles opp mot sykkelen. Der kan vi også se hvem som brukte den sist, sier Bollingberg.

Syklene skal kunne brukes i et område mellom Ås stasjon og Campus, mellom de ulike instituttene og studentboligene.

– Syklene kan hentes på en stasjon og leveres på en annen. På appen på smarttelefonen kan man få oversikt over hvor nærmeste sykkel befinner seg, sier hun.

Grønn profil

Bollingberg håper sykkeldelingssystemet kan være med på å fremheve universitetets grønne profil.

– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger og tror det vil passe her i Ås fordi.

Artikkeltags