UP varsler storkontroll i hele landet

KONTROLL: Trafikanter over hele Europa vil denne uken bli møtt av uniformert og sivilt politi. Årsaken er omfattende aksjon mot ruskjøring. Foto: Cornelius Poppe, NTB/Scanpix

KONTROLL: Trafikanter over hele Europa vil denne uken bli møtt av uniformert og sivilt politi. Årsaken er omfattende aksjon mot ruskjøring. Foto: Cornelius Poppe, NTB/Scanpix Foto:

Av og
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Kjøring i ruspåvirket tilstand er nemlig en av hovedårsakene til de mest alvorlige ulykkene. Tall fra Vegvesenet viser at 20 prosent av de som har blitt drept i trafikken de siste fem årene har vært ruspåvirket.

Det skriver Drammens Tidende.

Nå varsler Utrykningspolitiet at de og resten av politiet i Europa vil ha økt fokus på rus i trafikken.

– Politiet vil denne uken øke antall ruskontroller for å avdekke ruskjøring, i den hensikt å forebygge at nye dødsulykker skjer i trafikken, sier UP-sjef Runar Karlsen på UPs egen Facebook-side.

– Tar lang tid å bli kvitt promille

Julebordsesongen er allerede godt i gang, og politiet og Trygg Trafikk frykter ulykker som følge av ruskjøring.

– Vår oppfordring er å la bilen stå hvis du har drukket alkohol. Det er også viktig å huske at man ikke begynner å kjøre for tidlig dagen derpå. Er du i tvil er det bedre å la bilen stå noen timer ekstra, oppfordrer Karlsen.

– Hvis du ikke er edru, øker risikoen for å havne i en ulykke. Mange undervurderer hvor lenge det tar å bli kvitt promille. Dermed kjører de ruset uten å være klar over det. Rådet er klart: la bilen stå etter festen og dagen derpå, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk i en pressemelding.

Kan bli dyrt

I fjor stanset Utrykningspolitiet 10.500 personer for kjøring i påvirket tilstand. Det er det høyeste antallet UP noensinne har tatt.

Ifølge Folkehelseinstituttet kjøres 1,8 prosent av alle bilturer i ruset tilstand, noe som betyr 126.000 daglige turer hvor føreren er påvirket.

– Blir du involvert i en alvorlig ulykke i påvirket tilstand, kan kostnadene bli store. Både fysisk, psykisk og økonomisk. Du kan selv bli alvorlig skadd, du kan skade andre og måtte leve med det, og du kan bli økonomisk ruinert ved å måtte betale for skader påført andre mennesker og kjøretøy, advarer Johansen.

Artikkeltags