Qashqai vs. Qashqai

Gammel Nissan Qashqai (til venstre) møter den nye.

Gammel Nissan Qashqai (til venstre) møter den nye. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Hvor mye bedre er egentlig en ny modell kontra den gamle?

DEL

Utgående Nissan Qashqai er bruktbilvinner blant de kompakte, men familievennlige SUV-ene. Få feil, passe stor og lett å bli glad i.

Dessuten kjører bilen overraskende bra til å være såpass gammel, viser testen vi har kjørt sammen med bladet BIL.Vi kjørte tohjulsdrevne varianter, fordi ni av ti nysolgte Qashqai så langt i år er uten 4x4. Motoren i begge testbilene er Renaults 1,5 liter med 110 hk.

Mer moderne

Jo, nye Qashqai kjører litt bedre enn den gamle, men tilbyr først og fremst et mer moderne ytre og indre. Den har langt flere førerstøttesystemer, har på papiret lavere forbruk – og koster en del mer.

Men det viktigste er likevel at Nissan makter å følge opp suksessen med en ny modell som er akkurat så mye mer moderne at den oppleves attraktiv.

– Så flott den er blitt, var den første kommentaren da vi parkerte doningen i parkeringshuset. – Ikke minst innvendig, samstemte vi.

Utgående Qashqai manglet ikke kjøreglede og ytelser, men den manglet sjarm. Den så ganske trist ut innvendig, og var nærmest blottet for de førerstøttesystemene som 2014-biler skal ha.

På biljakt? Disse er til salgs i Follo nå

Crossover

Nå er alt dette på plass. Dessuten føles nye Qashqai som en betydelig større bil enn forgjengeren når du sitter bak rattet, selv om de utvendige målene egentlig ikke avviker så mye.

Qashqai hører fortsatt hjemme i det grenselandet mellom SUV og stasjonsvogn som kalles crossover. Sånn sett var gamle Qashqai mer SUV på grunn av større bakkeklaring, mens et bredere ytre gir nyheten mer personbilpreg.

Vi har i testen valgt to biler med akkurat samme motor. Nå skal det sies at den nye knapt var kjørt en meter da vi overtok den, mens gamlefar hadde tusenvis av kilometer bak seg på veien.

Les flere trafikk- og motorsaker fra ØB her

Sultefôrede hester

Likevel lurte vi gjennom hele testen på hvor mange av de 110 dieselhestene i den nye bilen som var på ferie. Forklaringen er å finne i det på papiret betydelig lavere forbruket, og tilpasning til et stadig strengere utslippsregime fra EU.

Der gamlebilen inviterte til engasjert kjøring, og hadde krefter nok i massevis til å dekke de flestes behov, var den nye slapp som et underernært og utmattet øk. Men ved å piske den våknet hestene.

Resultatet var at begge endte på omtrent samme forbruk: 0,53 l/mil på nye Qashqai og 0,54 l/mil på den gammel. La oss regne litt videre: den gamle forbrukte 10,2 prosent mer enn oppgitt, den nye forbrukte 39,4 prosent mer. Det betyr at kjøringen endte med et CO2-utslipp på 138 gram/km og ikke 99 gram/km.

Godt utstyrt

Nye Qashqai har imponerende mye utstyr. Testbilen leste trafikkskilt, hadde filskiftvarsling, nødbremset om ikke føreren gjorde det for hindringer i veien og tilbød hjelp til parkeringen. Den var utstyrt med chassiskontroll, hvor bremsemomentet brukes til å kontrollere karosseriets bevegelser ved farts- og andre humper/dumper, hadde naturligvis blindsonevarsling, oppvarmet frontrute og 360 graders videoovervåking som i praksis gjør at bilen ses i fugleperspektiv.

Alt dette gir dem som skifter fra gammel til ny Qashqai en ny verden av opplevd kvalitet bak rattet, selv om varme i – ja, akkurat – rattet mangler.

Selv om 19 tommer store hjul ser barskt ut, ødelegger det for komforten inne i bilen (mer hørbar og målbar støy). Fortsatt kan ikke Qashqai leveres med 4x4 på de minste motorene, slik det er mulig på konkurrenter som Skoda Octavia og Skoda Yeti.

Bare en lengde

Før kom Qashqai i kort og lang utgave, sistnevnte med mulighet for sju sitteplasser. Den lange er nå borte og erstattes av lang X-Trail, som blir enda dyrere. Videre er utvendig takhøyde senket, men ikke den innvendig. Det betyr bare at de bak sitter lavere og mer ukomfortabelt, men samtidig ser bilen tøffere ut utvendig. Igjen et eksempel på hvordan form prioriteres framfor funksjon.

Vi har slått fast at alderen har innhentet utgående Qashqai, men var en prisvinner. Selv med lavere utslipp som gir lavere avgift, er den nye i grunnpris 9,1 prosent dyrere. Det gjør bilen mer konkurranseutsatt og til et lettere bytte for storselgerne Suzuki SX 4, Toyota RAV4 og Mazda CX-5.

Klikk deg tilbake til forsiden av ØB.no her

Artikkeltags