ÅS: Studenter fra UMB kan brukes til mye, også som assistenter i mattetimene på ungdomsskolen.

I tre år har studenter fra NTNU og ungdomsskoler i Trondheim samarbeidet om deler av matematikkundervisningen. Bak prosjektet står Vektorprogrammet som er en studentorganisasjon ved NTNU. Hensikten er å øke forståelsen for matematikk i ungdomsskolen.

I høst har Vektorprogrammet i Trondheim fått et søsterprosjekt i Ås. Seks lektorstudenter fra UMB har assistert mattelærere ved Ås ungdomsskole.

– Tilbakemeldingene tyder på at det er et godt opplegg, sier Hans Fredrik Moen som er leder for opplegget i Ås.
Han øyner nå muligheten for å utvide tilbudet neste år. Ås ungdomsskole er så langt den eneste som har tilbudet i Follo.

En ressurs

Lærer Ellen Helø er en av mattelærerne som har fått bistand fra studenter. Hun er storfornøyd med opplegget.

– Det er helt fantastisk å ha en hjelpelærer som er ung og snakker mattespråket på en måte elevene forstår. Jeg har hatt en helt annen lærerhverdag den ene dagen i de fire ukene de har vært her, sier Helø.

– Hvordan virker de inn på undervisningen?

– Jeg blir roligere fordi jeg har flere å spille på lag med. Og så er det flere som blir sett og som får hjelp, sier hun.

Denne dagen har hun bare halv klasse, men det hender det er full klasse og 28 elever.

– Da må jeg være som en blekksprut og det er da jeg virkelig skulle ønske at jeg hadde hjelp, sier Helø.

Elevene er komfortable med å ha studentene som lærere.

– De er en ressurs og dette er faget deres. Jeg håper virkelig de er tilbake i februar, sier Ellen Helø.

Snuser på læreryrket

Olav Haukvik er førsteårsstudent i realfag og hjelpelærer ved Ås ungdomsskole.

– Hvorfor meldte du deg på dette prosjektet?

– Jeg vil bli lærer. Det er målet. Da er det god erfaring å være ute på skolen en gang i uken. Jeg har lært at det er forskjell på elever. Noen er flinke og noen mindre flinke. Og jeg har lært å bruke forskjellige metoder for å øke forståelsen. Jeg føler at jeg har fått mye igjen for dette, sier han.

Runa Haglund er kommet til 2. klasse i lektorutdanningen i realfag. Også hun synes det er en god erfaring å ta med seg.

– Jeg har lært noe om hvordan jeg skal forholde meg til de ulike elevene. Jeg har prøvd å være assistent for alle og hjelpe dem som synes det er vanskelig, sier Haglund.

Får hjelp

Ambjørg Marie Lier-Lundgren og Thea Sofie Fjørtoft Ve på niende trinn håper å se resultater på mattekarakteren.

– Det er et bra opplegg fordi vi får raskere hjelp. Og så snakker vi samme språk, sier de to skoleelevene og ønsker studentene tilbake.

LES FLERE SAKER HER!