Nyhetsåret 2016: Ås-ordfører Ola Nordal og kommunereformen, Nordbyveien bro i Ski, Anita Rochmann og striden om den blinde ku, og pendlere som endelig kunne ta toget igjen.
Eirik LøKkemoen Bjerklund/åSmund LøVdal

ØB oppsummerer nyhetsåret 2016

Disse sakene kom ikke på topplistene over mest lest, men dominerte nyhetsbildet i Follo.
Publisert

FOLLO: Nyhetsåret 2016 kom og gikk også i Follo, selv om vi var forskånet for de aller største dramatiske hendelsene, som ellers preget verden. Der et folkeopprør og terrorfrykt preget vestlige land, var det to konkrete saker som engasjerte hele Follo-befolkningen mest i 2016: kommunereform og lokførerstreik.

I tillegg var det hendelser i enkeltkommuner som sterkt dominerte nyhetsbildet.

Dette var dere mest interessert i:

Tvang eller ikke?

Solberg-regjeringens kommunereform preget hele Follo i store deler av 2016. Frem til sommeren var det ingen annen politisk sak som var like viktig i de forskjellige kommunene.

Etter mye om og men, frem og tilbake, ble Frogn, Ås, Ski, Oppegård og Enebakk enige om en politisk plattform for å kunne slå sammen kommunene til Follo kommune. Etter forhandlingene i Son og på Kolbotn skrev de fem ordførerne under på avtalen i mai.

En drøy måned senere var det klart for folkeavstemninger i fire kommuner. Oppegård hadde valgt bare å gjennomføre en innbyggerundersøkelse. Ås, Frogn og Enebakk stemte nei til en ny storkommune.

I Ski viste folkeavstemningen et knapt flertall for sammenslåing. Dermed lå det an til et ekteskap mellom de to kommunene som var positive, nemlig Oppegård og Ski. Navnespekulasjonene var mange. Kunne man gå for Follo-navnet med bare to kommuner?

Ved Roald Amundsens hjem på Svartskog presenterte Oppegård-ordfører Thomas Sjøvold (H) og Ski-ordfører Tuva Moflag (Ap) sitt navneforslag til storkommunen: Fram. Det ble vraket raskt.

Ved Roald Amundsens hjem på Svartskog presenterte Oppegård-ordfører Thomas Sjøvold (H) og Ski-ordfører Tuva Moflag (Ap) sitt navneforslag til storkommunen: Fram. Det ble vraket raskt. Foto:

Tydeligvis ikke. Forslaget Fram, som henspilte på Roald Amundsens tilhørighet til Oppegård, falt ikke i god jord. Noen dager senere ble langt mindre ambisiøse Nordre Follo lagt frem som forslag.

I slutten av september var skjebnens time kommet: hva ville fylkesmann Valgerd Svartstad Haugland anbefale Regjeringen å gjøre? Hun anbefalte sammenslåing av Frogn, Ås, Ski, Oppegård og halve Enebakk. Nesodden skulle få valget mellom Oslo og Follo, mens Vestby skulle få velge mellom Moss og Follo.

Et avgjørende premiss for Haugland var at Ås uansett skulle justere grensen sin mot Ski, gjerne langsmed E18. Så er det opp til Stortinget å vedta reformen til våren, etter at Regjeringen har lagt frem sitt forslag.

Uenighet om togavganger, for få bussavganger

Daglig pendler rundt 20.000 mennesker med Østfoldbanen. Mange av dem tar toget til og fra Follo. I oktober ble det buss, bil og hjemmekontor. Lokførerne til NSB streiket for at tariffavtalen skulle inneholde krav til opplæringen av lokførere.

De fryktet at sikkerhetskravene skulle svekkes når jernbanereformen trer i kraft og togstrekninger skal ut på anbud.

Buss fra Vinterbro og Tusenfryd inn til Oslo ble valget for mange da togstreiken pågikk. Mange tok også bil inn i løpet av de ukene streiken varte.

Buss fra Vinterbro og Tusenfryd inn til Oslo ble valget for mange da togstreiken pågikk. Mange tok også bil inn i løpet av de ukene streiken varte. Foto:

Den første uken gikk tålelig greit, med færre avganger. Etter hvert ble det full stans på Østfoldbanen. De få regiontogene som gikk, stoppet ikke mellom Rygge og Oslo S. Det betød nye og mildt sagt originale måter å komme seg til jobb på.

Et treningssenter på Langhus satt opp egen buss, mens andre ble fanget i et køkaos uten like på de regulære rutebussene.

Underveis gikk striden om NSB kunne kjørt tog likevel. Lokførerne mente det, mens NSB skyldte på sikkerheten på plattformene og mangel på forutsigbarhet for de reisende. De reisende ønsket seg bare noen togavganger.

Etter flere uker ble streiken endelig avsluttet. Pendlerne kunne sette seg (eller stå) på toget igjen.

Veiarbeid, sprengning og støy

Transportproblemer var et gjennomgående tema i ØBs spalter hele året. Utbyggingen av Nordbyveien førte til klager fra alle hold. Skoleveiene ble utrygge og køene lange.

Det ble ikke noe bedre da Jernbaneverket heiste bort jernbanebroen i Ski sentrum i påsken. Støy, spunting og sprengning preget tilværelsen i Ski sentrum, spesielt i sommer.

Utbyggingen i Nordbyveien førte til farlige skoleveier på Hebekk.

Utbyggingen i Nordbyveien førte til farlige skoleveier på Hebekk. Foto:

Rabalder på flere hold

I Ås er det mange som husker striden om den folkekjære ostebedriften Den blinde ku. I våres pågikk krangelen som verst mellom eier Inger Rosenfeld og de som drev Den blinde ku-butikkene etter franchise-prinsippet.

Til slutt åpnet kemneren i Follo konkurs i selskapet Ostekonsult AS. Det kom etter harde angrep, ordkrig og trusler om både rettssaker og søksmål fra driverne i både Ås og i Mathallen på Vulkan i Oslo.

Politisk stormet det som vanlig mest i Ski, hvor plasseringen av sentrale funksjoner ble et brennhett debattema for både politikere og innbyggere.

Debatten om hvor den nye videregående skolen i Ski, som skal erstatte Drømtorp når dagens leieavtale utløper for fylkeskommunen, skal ligge, ble brennhet. Det var to alternativer: i sentrum eller i Idrettsparken.

Til slutt endte valget på Ski sentrum. Det var ikke alle like fornøyde med.

Hva husker du best fra året? Skriv i kommentarfeltet.

Artikkeltags