Ryanair har sagt opp baseavtalen på Rygge

HARDE TAK: Pål F. Tandberg (fra høyre) har vært i krisemøte med Ryanairs toppsjef Michael O'Leary uten at det ga mer håp om at Ryanair ikke trekker seg ut av Rygge - ifølge både Tandberg og styreleder Svein Hurlen.

HARDE TAK: Pål F. Tandberg (fra høyre) har vært i krisemøte med Ryanairs toppsjef Michael O'Leary uten at det ga mer håp om at Ryanair ikke trekker seg ut av Rygge - ifølge både Tandberg og styreleder Svein Hurlen. Foto:

Av og
Artikkelen er over 4 år gammel

Det irske flyselskapet Ryanair har gjort alvor av truslene.

DEL

Bortfallet av Ryanairs base på Rygge betyr at flyplassen over natta mister over én million passasjerer. I dag frakter lavprisflyselskapet over halvannen million passasjerer til og fra Rygge.

– Slutten for Rygge

Selskapet, som har inntil fem basefly på Rygge om sommeren, har tidligere truet med å flytte fra Rygge som følge av innføringen av den nye flypassasjeravgiften på 80 kroner fra 1. april. Nå gjør altså selskapet alvor av truslene, skriver Moss Avis.

– For oss betyr det slutten for Rygge som flyplass. Det er vi som rammes, mens Ryanair kan fly fra andre baser i Europa. Bortfallet av basen betyr at passasjertallet på Rygge vil falle til under 500.000. Da gir oss et økonomisk underskudd på 140 millioner kroner, sier administrerende direktør i Rygge Sivile lufthavn, Pål F. Tandberg.

Les også: Ryanair truer med å legge ned basen på Rygge

Les også: Rygge flyplass kan bli lagerlokale

Ryanair har satset kraftig på Moss lufthavn Rygge siden de begynte å fly derfra i 2010. Rygge har også vært Ryanairs største Norden-base.

Det er for Sandefjords Blad foreløpig ikke kjent om Ryanair vil trekke ut all trafikken sin fra Rygge selv om baseavtalen sies opp (baseavtale vil si at flyene står stasjonert ved Rygge), men oppsigelsen medfører uansett at Rygge vil tape konkurransen om å være Ryanairs hovedflyplass. Selskapet har stått for 90 prosent av trafikken ved Rygge.

LES OGSÅ: – Rygge må legge ned dersom flyskatten innføres

Kan gi Torp saftig regning

Lørdag omtalte Sandefjords Blad at om Rygge går dukken, kan en faktura på 12-13 millioner kroner ramle ned i Torps postkasse.

Torp Sandefjord lufthavn er allerede i rettsstrid med Avinor om en ekstraregning på 15 millioner kroner per år for flysikring.

Torps administrerende direktør Gisle Skansen har regnet seg fram til beløpet etter å ha erfart at Torp fikk en ekstraregning på 3,2 millioner kroner da Geiteryggen sluttet med kommersiell flytrafikk.

– Det høres jo helt håpløst ut, og vi vet ennå ikke hva som blir resultatet hvis Rygge legger ned. Mye tyder på at vi vil få regningen. Det vil være helt horribelt. Vi har ingen som helst intensjon om å betale den. Det er vanskelig å se at vi kan drive økonomisk forsvarlig med den type kostnader, sier Skansen.

Les også: Truer med å selge Rygge flyplass

Maner til kamp

Mandag deltok Pål F. Tandberg sammen med NHO luftfart, to stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet og en lang rekke tillitsvalgte og ansatte, på LOs flyplassdag på Rygge.

Den omstridte passasjeravgiften, som etter planen skal innføres fra 1. april, rammer ikke bare Rygge. Ifølge spesialrådgiver Camilla Rise fra NHO Luftfart, blir ytterligere 4.000–5.000 arbeidsplasser i Distrikts-Norge satt i spill, som følge av avgiften.

LES OGSÅ: Frykter tap og færre avganger

NHO Luftfart som organiserer alt fra de store flyselskapene som SAS og Norwegian til helikoptertjenester og bakkeselskaper, maner nå til alle motstandere av passasjeravgiften til å spille inn sine argumenter fram mot høringsfrisen 21. februar.

– Vi forventer at regjeringen hører på de innspillene som kommer og foretar en konsekvensutredning. Alt annet vil være direkte uforsvarlig, sier Camilla Rise til Moss Avis.

1.000 arbeidsplasser i fare

1.000 arbeidsplasser knyttet opp mot Rygge vil gå dukken om flyplassen blir stengt 1. november som følge av den nye avgiften.

På LO-møtet minnet NHO om at luftfarten i dag allerede er beskattet med en CO2-avgift på en halv milliard og at næringen er med i kvotesystemet.

– Passasjeravgiften vil føre til en nedgang i flytrafikken på fem prosent. Det betyr en reduksjon i CO2-utslipp på 65.000 tonn noe som utgjør 1,2 promille av de nasjonale utslipp. Effekten er med andre ord svært begrenset, påpekte Camilla Rise fra NHO og viste til at avgiften gjør flybillettene 10 prosent dyrere noe som skader mange marginale ruter.

LES OGSÅ: Ryanair vil starte opp fire ruter på Gardermoen

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken