Gå til sidens hovedinnhold

En musikalsk kjærlighetsreise til Japan

Artikkelen er over 5 år gammel

Det er helt japansk i Borggården på Oscarsborg for tiden. Lykkelig og ulykkelig kjærlighet innrammet i flotte kostymer, blomstrende kirsebærtrær og smektende musikk.

OSCARSBORG: – Litt over- dimensjonert og fortegnet, men blomsterprakten på kirsebærtrærne i Japan i mai er fantasisk, sier Leiko Fusey.

Hun er ansvarlig for scenografien og kostymene i operaen «Madama Bytterfly» på Oscarsborg med premiere onsdag 10. august.

– Det er mange grunner til at denne oppsettingen er tett inntil mitt hjerte. Det er første gang jeg har ansvaret for scenedekoren til «Madama Butterfly», jeg er selv japansk, kvinne og gift med en utlending, altså en nordmann, sier hun. Og sikter inn noe av kirsebærprakten bak scenen.

– Duken må strekkes så trærne ikke virker slappe. Det er mange detaljer som skal på plass før onsdag.

For å forstå Fuseys spesielle engasjement er det viktig å vite at Fuccinis kjente opera handler om en ung, japansk geisha, som forelsker seg i en amerikansk soldat. Det blir bryllup, men historien ender ikke der. Innimellom er det mye sang og musikk, sorg og glede.

Les også: Billettene til «Butterfly» på Oscarsborg flyr ut

Trippende geishaer

Det har vært hektisk aktivitet i Borggården siden 23. juli. Lørdag kveld trippet elegante geishaer, «mystiske» japanere med hengebarter og amerikanske militære rundt på gress-plenen og ventet på et klar- signal. Mens orkesteret lot smektene toner fylle Borggården, der marinesoldater ekserserte for noen tiår siden.

Himmelen viste seg fra en gjestmild side denne kvelden og instruktøren , svenske Mira Barlov, ga klarsignal til til at gjennomgangen kunne starte.

– Er det ikke nydelig, både scenen, musikken og kostymene, sier en entusiastisk operasjef, Anne Felberg. Hun gleder se over godt forhåndssalg og anbefaler publikum å ta med seg varmt tøy og stille opp ved Sundbrygga nord for Drøbak sentrum. Det er herfra bråten går ut til Oscarsborg fordi Sjøtorget er under rehabili- tering.

Ungpiken og løytnanten

I mens utfolder kjærligheten seg under kirsebærtrærne. Eli Kristin Hansveen, som spiller 15 år Madame Butterfly og den amerikanske løytnanten Benjamin Franklin Pinkerton i Henrik Engelsvikens skikkelse, er intenst forelsket. Andre roller spilles av blant andre Trond Hallstein Moe (Sharpless), Hege Høiseter (Suzuki), Hallvar Djupvik (Goro) og Erik Egeberg-Jensen (Bonzo).

Den prisbelønte dirigenten Peter Szilvay står foran et orkester på 47 musikere, sammensatt til Oslofjord kammerfilharmoni. Oscarsborg Operakor består av 30 sangere, hvorav 20 er profesjonelle og resten dykrige amatører.

Det klart for det musikalske dramaet gjennom syv forestillinger i Borggårdens japanske hage.

Opera-debutant fra Nordby

 – Dette er første gang jeg medvirker i en profesjonell operaoppsetting, sier tenoren Ivar Magnus Sandve (23) fra Nordby. Han er kledd opp og sminket til det ugjenkjennelige som livvakt og tjener i operaforestillingen «Madama Butterfly».

 

– Et kjempetalent, mener operasjef Anne Felberg, som «oppdaget» ham under en elevforestilling på Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo. Da fikk han tilbud om å synge i operakoret under forestillingen, noe som også innebærer noen biroller. At tenoren Ivar Magnus Sandve har valgt opera er ikke uventet. Han drev med musikk, sang og spilte gitar og var mest innstilt på å bli rockemusiker. Med foreldre som operasangerne Liv Kjersti og Kjell Magnus Sandve, var like- vel hans skjebne beseglet.

Urpremieren fiasko

Urpremieren på «Madama Butterfly» på La Scala i Milano i 1904 ble en fiasko. Publikum mente at «Madama Butterfly» var en musikalsk gjentagelse av «La Boheme», som ble uroppført i 1896.

Stykket ble derfor trukket fra plakaten og Puccini foretok en revisjon av operaen. Noen måneder etter ble den nye versjonen en stor suksess i nabobyen Brescia.

Øst møter vest i Puccinis mesterverk der den japan- ske geishaen Madama Butterfly forføres og forkastes av den amerikanske marineoffiseren Pinkerton. Ut fra hennes knuste hjerte strømmer noen av operahistoriens mest fortryllende arier.

Kommentarer til denne saken