Bodils blokkfløyteverksted på Greverud

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Så tar vi frem blokkfløytene, sier læreren. 30 elever henter opp fløyten fra ranselen. «Lisa gikk til skolen». Det høres ikke pent ut.

DEL

GREVERUD: Blokkfløyten. Vårt skoleinstrument nr. 1. Assosieres med ulyd og ulyst. Alle må spille, selv om de ikke kan. Eller, må man det? For noen uker siden skrev ØB at hele tredje trinn på Kråkstad skole hadde fått fiolinundervisning i seks uker.

– Så slapp vi å ta frem blokkfløytene, sa en glad musikklærer.

– Jeg tolker læreren slik at hun ikke liker å bruke blokkfløyten i undervisningen. Hun er neppe den eneste, sukker Bodil Diesen.

For henne er blokkfløyten instrumentet over alle. Hun lever av den. Hun er utdannet fra Norges musikkhøgskole i 1980 på instrumentet som mange skoleelever helst vil glemme de har hatt et forhold til. Hun har ikke bare studert, konsertert og reparert blokkfløyter, hun lager dem også selv. Til sammen er det vel blitt en 1000 stykker. Det er derfor det lukter syrin hjemme hos Bodil på Greverudåsen i Oppegård, der hun har verkstedet sitt i første etasje.

– Til renessansefløytene foretrekker jeg lønn. Her er en bit av epletreet mitt, vi får se hva vi kan bruke det til om noen år, sier Bodil og roter i vedhaugen på verkstedet.

For vedstabelen er ikke ment til fyring. Hos Bodil blir emnene merket med tresort og årstall, og de skal ligge lenge før de kanskje skal oppgraderes til blokkfløyter.

Det tar tid

Det tar minst fire år å lage en fløyte. Mange emner ligger til tørk i seks til ti år før hun dreier dem runde og begynner på selve fløyten. Bodil finner frem en fløyte som ble født rett og rank på verkstedet hennes for 25 år siden. Nå ser den ut som en del av Knertens fot.

– Jeg hadde hastverk med denne da jeg laget den. Så etter kort tid begynte den å bøye seg. Men det er fin lyd i den fortsatt, hør, sier Bodil.

Så beviser hun hvorfor mange mener at blokkfløyten er et av verdens flotteste instrumenter. Begrepet tonene triller er på sin rette plass. Det er bare å lukke øynene og tenke tilbake til den gang da Bach, Händel og Telemann komponerte musikk for blokkfløyten, som var et soloinstrument i barokken.

Billig

– De masseproduserte fløytene er jo billige. Det var nok derfor det ble folkeinstrumentet i skolen, sier Bodil. Problemet er at man med dette instrumentet, som alle, må lære å spille på det, mener Bodil.

Det er slett ikke sikkert at musikklæreren din kunne spille heller!

– Blokkfløyta har en klang som er overtonerik, og vanskelig å kontrollere, særlig  sopranfløytene som brukes i skolen. Feilen mange gjør er at de gir full kamfer. Blåser hardt, og da blir jo tonene gale også. Da skjønner jeg at folk grøsser over det de hører, sier musikklæreren.

Da hun var nyutdannet fra høyskolen var det ikke mange jobbene hun kunne søke. Blokkfløytelæreren måtte pendle til Horten én dag i uken. Det var alt. På kveldene og helgene jobbet hun som vakt i Securitas. Det hun tjente gikk med til å kjøpe utstyr til blokkfløyteverkstedet.

– Blokkfløyten har en klang som er overtonerik, og vanskelig å kontrollere, særlig sopranfløytene som brukes i skolen. Feilen mange gjør er at de gir full kamfer. Blåser hardt, og da blir jo tonene gale også. Da skjønner jeg at folk grøsser over det de hører, sier musikklæreren.

Det løsner … litt

Markedet i Norge er ikke stort, men ellers i verden har det vært mange utøvere. For om lag 15 år begynte salget av fløyter å gå ned, forteller Diesen.

– Nå virker det som det løsner litt igjen! En ny generasjon utøvere, også i Norge, trenger nye instrumenter. Nye solister dukker opp, se på Ingeborg Christophersen fra Nesodden, så på Linnéa Haug, Caroline Eidsten Dahl, Kristin Janset, det kommer nye talent. Men jeg merker fortsatt at enkelte foreldre stritter imot når de hører at barna deres ønsker seg blokkfløyteundervisning på kulturskolen i Oppegård, der jeg er lærer. Men det gror, det gror, sier Bodil med optimisme i stemmen.

Hun er mer bekymret over at det ikke kommer nye instrumentmakere.

– Det er de «samme gamle». De yngste er 40 +. Kommer det ikke nye, må man kjøpe masseprodusert.

– Plastfløyter?

– Kvaliteten på de masseproduserte instrumentene er faktisk blitt veldig bra, også i plast. Gode instrumenter og god kompetanse hos læreren er avgjørende. Hvem vil undervise på fiolin, hvis de ikke selv kan spille på instrumentet? Hvorfor er det greit med blokkfløyte? Skal elevene få den gode opplevelsen i musikk må den formidles med respekt og kjærlighet, sier Bodil og ser kjærlig bort på instrumentparken sin. Fløytene hennes selges med euro-prislapp: Det er Tyskland som er det store markedet. England, Nederland, USA og Japan følger på de neste plassene.

Favorittfløyten hennes er en Sixtflute i D. En tone høyere enn sopranfløyten. En aldeles nydelig og forseggjort fløyte, med vinguden Bacchus utskåret på munnstykket, og med så mange utskjæringer at det er trangt om plassen for fingrene.

Hun lager også kopier etter den venezianske instrumentmakeren Silvestro Ganassis fløyter. Den siste tiden har hun laget mange sjøfløyter, en norsk variant av blokkfløyta.

– Alle tre-instrumenter vil forandre seg etter en tids bruk. Selv om fløytene har vært spilt på en stund før de leveres, vil blokken sannsynligvis trenge justering, og stemmingen vil kanskje måtte tilpasses musikerens spillestil, sier Diesen og filer videre på det som skal bli en blokk. Selve opphavet til navnet. En rund trebit som gjør at luften man blåser må passere gjennom en spalte. Så blir det lyd.

– Jeg tror det er musikklærere som faktisk ikke vet hvorfor det heter blokkfløyte, erter hun.

– Hva er det vanskeligste med å lage en blokkfløyte?

– Å finne den gode klangen.

Artikkeltags