«Evita» erobret Kolben

Evita og Juan: Nara Jabri har hovedrollen som Evita. Her sammen med Erlend Reinfjord som ektefellen, president Juan Peron. alle foto: ole kjeldsberg Endresen

Evita og Juan: Nara Jabri har hovedrollen som Evita. Her sammen med Erlend Reinfjord som ektefellen, president Juan Peron. alle foto: ole kjeldsberg Endresen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Musikalen om den ikoniske presidenfruen i Argentina, Evita, erobret Kolben- publikummets hjerter i helgen.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

KOLBOTN: Det var et stort musikalsk prosjekt Kolbotn Konsertorkester ga seg kast med gjennom to konsertforestillinger lørdag og søndag. Fortellingen om «Evita» er kanskje den mest kompliserte musikalen, musikalsk sett, fra Andrew Lloyd Webbers hånd. Med massevis av taktskifter og ofte med et «tragisk» tonespråk, som gjør at det innimellom kan høres surt ut for et utrenet øre.

Solide solister

Når det er sagt så ble det levert solide prestasjoner på scenen. De tre hovedrollene ble besørget av henholdsvis 19 år gamle Nora Jabri, vinner av Stjernekamp på NRK TV i 2014.

Hun leverte en følsom tolkning av María Eva Duarte de Peron. Ikke minst gjennom en av Andrew Lloyd Webbers største melodi- suksesser, «Don´t cry for me, Argentina».

På den andre siden fikk Nora vist at hun også har temperament i sangen «A new Argentina». Den avsluttet første akt i et flott masseopptrinn og samsang med de to mannlige solistene, Erling Ellingsen som Che Guevara og den som binder sammen historien, og Erlend Reinfjord i rollen som presidenten, Juan Péron.

Begge har vært med i tidligere oppsettinger sammen med Kolbotn Konsertorkester. Det er lett forstå at de ble hyret inn også denne gang, stemmesterke som de er begge to.

Koret ble besørget av elever fra Follo Folkehøgskole. Her finnes flere talenter, ikke minst Toya Tronsdattir som Juan Perons elskerinne og Alexander Nygård i rollen som den blinde tenorsangeren Magaldi, Evitas læremester.

At koret føler trygghet i at dirigenten, Maria Molund, også vises på storskjerm bakerst i salen, er selve poenget. Men det er også en felle når koristene altfor ofte kaster stirrende blikk over publikum.

Krevende musikk

Musikalkonserten besto av 28 sanger, altså samtlige i den originale «Evita»-oppsettingen.

Det er ingen overdrivelse å si at det var en krevende øvelse for konsertorkesteret og et dristig prosjekt. Men disse musikerne har vært ute en vinterdag før. Det ble mye lyd, mange taktskifter og stor avstand fra ytterpunktene i orkesteret. Derfor mer imponerende med en helhetlig flott konsert.

De to konsertene trakk 300 mennesker lørdag, mens det var fullt hus på søndag.

Artikkeltags