Serverer muskelmat med et smil

MILD OG STERK: Siste del av teksten og innspurten med bildene til den nye kokeboken «Kristines muskelmat» ble til mens Kristine Weber gikk høygravid. – Det har vært en ekstra fin og spesiell tid for meg å skrive boken, forteller hun. Hun lærte til og med å sette pris på frokost under marsjen. FOTO: CAPPELEN DAMM

MILD OG STERK: Siste del av teksten og innspurten med bildene til den nye kokeboken «Kristines muskelmat» ble til mens Kristine Weber gikk høygravid. – Det har vært en ekstra fin og spesiell tid for meg å skrive boken, forteller hun. Hun lærte til og med å sette pris på frokost under marsjen. FOTO: CAPPELEN DAMM

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Selv om alle rettene hennes er sukkerfrie, kaller hun seg en ekte søtmoms, og hun elsker middagsmat. Men muskel-Kristine måtte bli gravid for å lære seg å like frokost.

DEL

OPPEGÅRD: Kristine Weber fra Kolbotn er aktuell med sin tredje kokebok. Den tidligere norgesmesteren i bodyfitness slo igjennom med et brak på kokebokhimmelen i 2013, da den første boken om muskelmat ble sluppet. Som i de tidligere kokebøkene, er det proteinrik mat som skal på tallerkenen denne gangen også. I tillegg er samtlige retter sukker- og glutenfrie. Boken er delt inn i ett frokost/lunsj, ett middags- og ett dessert-kapittel. Kristine kommer også med egne forslag til sunne ukesmenyer, og krydrer med råd for å øke treningslysten og et par klyper mindfullnes. Siden sist har Kristine blitt mor. Og nettopp graviditeten ble toneangivende for innholdet i den nye kokeboken.

– I utgangspunktet er jeg ikke noe frokostmenneske i det hele tatt, men det endret seg drastisk da jeg gikk gravid. Da fant jeg raskt ut at jeg måtte spise helt regelmessig. Faktisk fikk jeg i meg mat annenhver time, og frokost ble viktig. Jeg har viet et eget kapittel til frokost og lunsj denne gangen. Dermed danner oppskriftene en enda bedre helhet, forteller Weber, som nyter dagene med mammaperm på Kolbotn.

Blogger og forfatter

Kris­tine er ikke bare kokebokforfatter. Hun driver også bloggen kriweb.no. Bloggen har sunn mat og trening/livsstil som tema. 32-åringen er to gan­ger nor­ges­mes­ter, samt nor­disk mes­ter, i bo­dy­fit­ness. I til­legg til regelmessig og hard tre­ning, har hun spist seg sterk og sunn. Man kan nesten si at det hele be­gyn­te med dia­gno­sen hjer­te­feil i 2005. Dia­gno­sen ble en eks­tra mo­ti­va­sjon til å end­re både kost­hold og livs­stil. Da­gen et­ter dia­gno­sen be­gyn­te nemlig Kris­tine å trene. Jakten på den proteinrike og smakfulle maten fulgte hakk i hæl. Etter to norgesmesterskap og ett nordisk i bodyfitness og over 25 000 solgte kokebøker, er det lett å slå fast at 32-åringen har håndtert begge disipliner godt.

På høsten i fjor ble altså Kristine mamma for første gang. Og hun kom seg ikke utenom visse spesielle matbehov under graviditeten hun heller, selveste muskel-Kristine.

– Nei da, jeg gikk igjennom mine faser. Først var det sylteagurker det gikk i, så ble det ketchup på taco. Deretter fulgte en ostepop-periode, før jeg på tampen heiv i meg mengder med amerikanske cookies.

– Men du finner ikke noe av dette i oppskriftene mine. altså. Det kan jeg love, sier en lattermild kokebokforfatter.

– Hva er status for fitness-karrieren for tiden?

– Den er vel over for min del. Jeg har funnet ut at jeg heller vil satse på helårsform gjennom sunn og god mat, og jevnlig styrketrening på et mindre spisset nivå.

Satser på egen hånd

Kristine er utdannet økonom og jobbet innenfor finans omtrent frem til hun ble gravid. Den ene forandringen i livet avlet den andre.

–Da sa jeg opp jobben min og bestemte meg for å satse for fullt som forfatter og blogger. Nå er jeg selvstendig næringsdrivende. Så får vi de hvordan det slår ut.

8000 besøker daglig bloggen hennes. 35 000 følgere på Instagram har hun også. Og det er altså oppskriftene på muskelmaten så mange er på jakt etter. Hva så med dem som verken trener så mye eller er så opptatt av å bygge kropp? Hvordan passer muskelmaten for dem?

– For meg er det viktig å understreke at kokebøkene mine kan brukes av alle. Maten er proteinrik, men den inneholder også alt annet som sunn mat skal ha. Jeg vil si at det er minst like viktig å spise proteinrik mat for mennesker som ikke trener, mener Kristine.

Søtmoms i forkledning

–Hva slags mat liker du aller best selv?

–Jeg er et skikkelig middagsmenneske, så det er i hvert fall mitt favorittmåltid. Middagsrettene i kokeboken er for øvrig retter vi serverer jevnlig i vårt hus.

– Hva spiser du når du skeier ut?

– Ja, det var de amerikanske cookiesene, da. Ellers er jeg veldig glad i is. Egentlig er jeg en skikkelig søtmoms! Så det er bra jeg trener og spiser sunt ellers, påpeker Kristine Weber.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken