Jesus Christ, for en konsertopplevelse!

DET SISTE MÅLTID: Eirikur «Jesus» Hauksson tar farvel med gjengen under «Last Supper».alle foto: odd inge rand

DET SISTE MÅLTID: Eirikur «Jesus» Hauksson tar farvel med gjengen under «Last Supper».alle foto: odd inge rand

Av

For all del. Jesus var stjerne i Kolben han altså, men det var Kolbotn konsertorkester som var de ordentlige superstjernene under «Jesus Christ Superstar» i helgen.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

OPPEGÅRD: Alle gode ting er tre for Kolbotn konsertorkester. For etter at de har satt opp både «Chess» og «Les Misérables» i Kolben til stort hell, så kan det nok ikke helt måle seg med det de har fått ut av Andrew Lloyd Webber og Tim Rice sin bestenotering «Jesus Christ Superstar».

Se alle bildene fra Jesus Christ Superstar her

Mektig opplevelse

Fra start til mål ble det nemlig en mektig opplevelse å høre et kompakt og autoritært orkester med gode solister gjøre det slagkraftige og bombastiske materialet som denne musikalen representerer. For det er en variert musikal de har presentert, fra sarte partier fulle av nerve og melankoli, til det storslagne, energiske og temperamentsfulle.

Her kan du lese forhåndsomtalen av "Jesus Christ": KoKo med 70-talls stemning i Kolben

Dyktige solister

Kolbotn konsertorkester hadde hentet inn dyktige folk som frontet det hele i helgen. Eirikur Hauksson var strålende som Jesus, med en tilstedeværelse på scenen og et uttrykk som hentet oppmerksomheten fra hele salen. Hans «Gethsemane» var rett og slett praktfull, og langt på vei kveldens beste. Videre gjorde Agnes Born slett ikke skam på musikalens vakre «I Don't Know How To Love Him» og duetten «Could We Start Again Please» som hun gjorde med Peter i Jonas Navarsetes skikkelse.

God Judas

Erling Ellingsen er kjent for Kolben-publikummet etter fjorårets «Les Misérables», og som Judas fikk han som forventet sitt praktnummer i «Judas' Death», mens Alexander Nygård briljerte som Herodes med det underholdende «King Herod».

God regi

Med et stort orkester var det ikke stor plass å boltre seg på for skuespillere, dansere og sangere på scenegulvet som musikantene hadde til overs i Kolben. Regissørene Bibbi Neergaard og Maria Molund hadde imidlertid gjort det smart og enkelt, der handlingen foregikk rundt hele orkesteret, både foran, bak og på sidene. Det ga castet rom for både en effektfull korsfesting av Jesus og en likedan avskjed med Judas-karakteren. Med smakfull lyssetting av husets godt kjente Kim Erik de Sousa og lydtekniker Stein David Baastad ble det en solid totalopplevelse for den nesten fullsatte salen.

Helstøpt

Det skal ikke mye til for å konkludere med at Kolbotn konsertorkesters «Jesus Christ Superstar» var en helstøpt produksjon i alle ledd. Et proft orkester som tar enhver utfordring har gått fryktløst til verks på en av verdens største musikaler. De landet det med bravur og overbevisning, samtidig som de skaper solide forventninger til neste store prosjekt.

Artikkeltags