Slik finner du hverdagslykken

Hverdagslykke: Frida Johansen og Werner Fredriksen ga tilhørerne på aktivitetssenteret en innføling av hva lykkefølelse kan være. BEGGE FOTO: CHRISTINE Heim

Hverdagslykke: Frida Johansen og Werner Fredriksen ga tilhørerne på aktivitetssenteret en innføling av hva lykkefølelse kan være. BEGGE FOTO: CHRISTINE Heim

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Les lokale nyheter i ferien. Prøv oss i 5 uker for 5 kr.

OPPEGÅRD: – Hverdagslykken for meg er å gå en tur i skogen med 2-åringen min, sa Frida Johansen.

– Lykke for meg er å smile og få et smil tilbake, sa Werner Fredriksen.

Frida og Werner gjestet Aktivitetssenteret på Tårnåsen i går og ga et inntrykk av at lykke kan være forskjellig. Det kommer an på hvordan man definerer den. Begge jobber i Rådet for psykisk helse.

– En ting er sikkert, helse produseres der folk bor. I barnehagen, på skolen, i hjemmet og på aldershjemmet, sa Werner Fredriksen.

– I Norge er ordet lykke nesten fraværende, sier Jørgen Skavland som er landets mest benyttede fastlege.

–  Hvorfor er vi så redd for å ta ordet lykke i vår munn?, undrer han.

Fem gode tips

1. Knytt bånd
Med mennesker omkring deg, med familie, venner og kollegaer og til og med naboen. Å knytte sosiale bånd gir støtte, hygge og glede i hverdagen.

2. Vær aktiv.
Gå en tur eller finn frem skiene. Ta deg en tur i hagen eller parken. Ta frem sykkelen. Spill eller dans. Trening gir god følelse, men det viktigste er at du finner en aktivitet du har glede av. Noe som passer på ditt nivå.

3. Vær oppmerksom
Vær nysgjerrig. Legg merke til noe vakkert. Ta notis av det uvanlige og legg merke til hvordan årstidene skifter. Hvordan vinden rusker i håret og vær i øyeblikket enten du spaserer, spiser lunsj eller snakker med venner. Vær bevisst på verden omkring deg og hva du føler her og nå. Reflekter over erfaringene dine.

4. Fortsett å lære
Prøv noe nytt. Gjenopplev en gammel hobby eller gammel interesse. Meld deg på kurs. Ta en ansvarsoppgave i klubben din eller i hjemmet. Reparer en sykkel eller lær deg å spille et instrument. Prøv en ny oppskrift. Sett deg et mål du ønsker å oppnå. Å lære nye ting gir en følelse av mestring, men kan også være morsomt.

5. Gi av deg selv
Gjør noe for en venn eller en fremmed. Vis takknemlighet og smil. Bidra med tiden og iveren din. Gi en hjelpende hånd til noen som trenger det. Ta en felles oppgave eller meld deg inn i en gruppe. Å se hvordan en selv og ens livskvalitet er forbundet med en større sammenheng og med menneskene omkring er viktig og kan utløse en kaskade av gode sosiale møter.

Rådet for psykisk helse utarbeider i disse dager en app du kan laste ned gratis. Den blir ferdig i løpet av sommeren.

Artikkeltags