Norges største hydrogenstasjon vil bli bygget her

Der de røde bussene står parkert, vil Kjølstad få bygget det som blir Norges største hydrogenstasjon. Selve hydrogenstasjonen skal skjules av en vegg med futuristisk utseende, den oppføres i stål og glass. – Jeg har håp om å få til noe morsomt rundt stasjonen, sier prosjektleder Ove Kjølstad. FOTO: BJØRN V. SANDNESS

Der de røde bussene står parkert, vil Kjølstad få bygget det som blir Norges største hydrogenstasjon. Selve hydrogenstasjonen skal skjules av en vegg med futuristisk utseende, den oppføres i stål og glass. – Jeg har håp om å få til noe morsomt rundt stasjonen, sier prosjektleder Ove Kjølstad. FOTO: BJØRN V. SANDNESS

Av
Artikkelen er over 8 år gammel
DEL

OPPEGÅRD: Ove Kjølstad fra Ski er prosjektleder for Norges dyreste og mest politiske busser. Hydrogenbussene koster 11 millioner per stykk, og er et prøveprosjekt over fem år.

– På ett eller annet tidspunkt må vi finne nye måter å drive transportmidlene våre på. Det er tidsbegrenset hvor lenge vi har olje. Dette er en demonstrasjon på fremtiden, sier Ove Kjølstad, prosjektleder i HyNor Oslo Buss.

Prosjektet har også som mål å ta vare på miljøet. Bussene er nærmest støyfrie, har ingen utslipp av karbondioksid og går på hydrogen laget med strøm. Hydrogen som drivstoff kan produseres med strøm og gass.

– Å lage hydrogen med strøm er ikke den billigste, men den reneste løsningen, sier Kjølstad.

Bussene blir hydrogenelektriske, det vil si at dersom de kjører seg tomme for hydrogen, kan de kjøre et stykke på strøm før det er helt stopp.

Vil gå til Greverud

Hydrogenbussene skal gå rute 81 A fra Vestbanen til Greverud, forhåpentligvis fra mars neste år.

Bussene vil være 13 meter lange, litt lengre enn normale busser, men kortere enn de treakslede bussene på 15 meter som går ruten i dag. De vil ha like komfortable seter som andre nyere busser i dag, ifølge Kjølstad.

Del på Facebook

Spleiselag for fremtiden

Hydrogenbuss-prøveprosjektet har et budsjett på 140 millioner kroner. Det inngår ikke i Ruters budsjett. Passasjerene vil dermed ikke merke prosjektet på billettprisene, midlene kommer i stor grad fra skattebetalernes lommer.

– Det vil komme folk fra hele verden og se hvordan vi gjør dette, sier Kjølstad.

Noen få andre europeiske byer er med i prøveprosjektet. Foreløpig har prosjektet fått penger til å drive i fem år.

Prosessen i gang

Alle fem bussene skal ha base på Rosenholm. Der skal de tankes opp med hydrogen hver natt.

Onsdag gikk byggesøknaden om hydrogenstasjon på Oppegårds side av Rosenholm i posten til byggesaksavdelingen i Oppegård kommune.

Veritas er involvert i sikkerhetsvurderingene rundt byggeprosjektet.

Mye jobb

Ove Kjølstad har jobbet med dette prosjektet i to år, men har jobbet med innkjøp av offentlige kommunikasjonsmidler mye lenger.

Hvordan påvirker det deg personlig å ha ansvaret for et så omfattende prosjekt?

– Kona ser ikke så mye til meg. Det er mye mer arbeid enn jeg hadde drømt om. I et EU-prosjekt er det mye å rapportere, sier Kjølstad, med trykk på mye.

– Jeg er pålagt å informere om prosjektet, og har valgt å lage en egen nyhetsblogg på nettsiden til HyNor, legger han til.

Hydrogenbussene kan testkjøre på norske veier i 9 år, hvis prosjektet får støtte til forlengelse etter at den femårige spleisestøtten faller bort. Da håper Kjølstad hydrogenteknologien i bussene er så utviklet og hydrogenet så effektivt at det hele er klart for kommersialisering.

Hva mener du om å bruke hydrogen som drivstoff? Si din mening i kommentarfeltet under!

Klikk her for å gå tilbake til forsiden

Artikkeltags