Anne har ikke lappen - fikk elsykkel av jobben

GRØNN SÅ DET HOLDER: Anne Hamouni koser seg i motbakkene. 20 kilometer i timen oppover bakkene er det lite å si på. ALLE FOTO: Audun Braastad

GRØNN SÅ DET HOLDER: Anne Hamouni koser seg i motbakkene. 20 kilometer i timen oppover bakkene er det lite å si på. ALLE FOTO: Audun Braastad

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

OPPEGÅRD: Anne Hamouni er ikke som andre landskapsarkitekter i Oppegård kommune.

– Jeg hentet sykkelen på mandag og har allerede kjørt 17,5 kilometer på tre dager, sier Anne og gliser bredt.

– Den er forhjulsdrevet og hjelper meg i alle bakker og når jeg skal rundt for å besiktige trær og vegetasjon som kanskje bør fjernes.

Et lite vidunder

Stadig flere nordmenn får øynene opp for elsykkelen, sykkelen som gir deg et ekstra puff fremover ved hjelp av en liten elektrisk motor.
Salget av elsykler har eksplodert i Europa de siste årene. Kritikere hevdet en stund at salget av elsykler aldri ville ta av, men de tok kraftig feil.
Markedet for elsykler har i løpet av få år gått fra å være tilnærmet ikke-eksisterende, til å sørge for at den europeiske sykkelbransjen går i pluss. I 2010 ble det for første gang solgt over en million elsykler bare i Europa.

20–30 millioner

Ifølge Syklistenes Landsforening økte det globale salget av elsykler fra 20 til 30 millioner på fire år, fra 2007 til 2011.
Sykkellandet Nederland er blant landene som har hatt en enorm omsetningsøkning på elsykler, til tross for sin flate geografi.
Tall viser at hele 178 000 nederlendere kjøpte seg en elsykkel i fjor.

Skreddersydd for norske forhold

Norge er med sine bakker og berg perfekt for elsykler. Likevel har ikke nordmenn vært først ute med å kaste seg på el-sykkelbølgen.
Finn Erik Arctander i norske Telinet Energi er forhandler av elsykler. Han tror det kun er et spørsmål om tid før nordmenn forstår at elsykkelen er som skreddersydd for norske forhold.

– Det er i oppoverbakker elsykkelen virkelig kommer til nytte. Når både nederlendere og dansker er så begeistret, kan man jo bare forestille seg hva nordmenn vil synes, forteller Arctander entusiastisk.

Gjennombrudd i 2012

Ifølge Syklistenes Landsforening ligger alt til rette for at 2012 blir året for elsykkelens store gjennombrudd. Arctander er enig.

– Vi opplevde økt interesse for elsyklene i fjor, og det er ingenting som tyder på at interessen vil avta i år. Fordelene med en elsykkel er mange, du slipper både kø og kollektivtrafikk.

– Motoren gjør lite av seg, og lager overraskende lite lyd. Med en elsykkel kan du frese forbi både naboer og kolleger uten blodsmak i munnen, slutter Arctander.

Artikkeltags