Flere dør på norske veier, men ikke i Follo

Stor stas: Under kontrollen i Skiveien var justisminister Anders Anundsen (midten) på besøk. Bak han står nasjonal UP-sjef Rune Karlsen og nest til høyre står Stein-Olaf Røberg.FOTO: BJØRN V. SANDNESS

Stor stas: Under kontrollen i Skiveien var justisminister Anders Anundsen (midten) på besøk. Bak han står nasjonal UP-sjef Rune Karlsen og nest til høyre står Stein-Olaf Røberg.FOTO: BJØRN V. SANDNESS Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

TARALDRUD: Så langt i år er Follo uten dødsulykker på veien, og skiller seg ut i positiv retning.

Distriktsleder Stein-Olaf Røberg i Østfold og Follo UP anser Follo-befolkningen som svært heldige i trafikken. På landsbasis har 75 personer blitt drept så langt i år, en økning på tre personer. Det er til tross for at distriktet inneholder flere ulykkesstrekninger.

Den forrige dødsulykken i Follo inntraff i desember i fjor, da en kvinne omkom på Skiveien ved Kolbotn.

Det siste døgnet har det skjedd to ulykker i Norge, en i Hedmark og en i Møre og Romsdal.

LES OGSÅ: Dette svarte UP-sjef Stein-Olaf Røberg da han var nettgjest hos ØB

– E6 og E18 fra Oslo og ut til henholdsvis Svinesund og Ørje er definert som ulykkesstrekninger, sier politioverbetjenten.

– Det er tilfeldig at det ikke har vært noen dødsulykker i Follo i år, legger han til.

Fart, rus og adferd

– Vi har fokus på fart, rus og adferd som manglende bilbelte og bruk av håndholdt mobiltelefon i trafikken, forklarer Røberg.

De neste månedene blir betegnet som «dødssommeren», opp mot halvparten av trafikkulykkene i Norge skjer i løpet av de tre sommermånedene.

LES OGSÅ: Dødsulykke på Siggerud

Follo-veiene har spesielle utfordringer. De kjøres på av pendlere og personer som ofte har dårlig tid. I tillegg er det mange som bruker strekningene for å handle på den andre siden av grensen.

110 åpner

I løpet av året får Follo sin første veistrekning med fartsgrense 110 kilometer i timen. Den skal gå fra Ås til Mosseporten.
– Det må vi bare innrette oss etter og akseptere. Veien er bygd for den hastigheten, og kanskje enda høyere.

LES OGSÅ: Utsetter dødsulykke-rettssak fordi sjåføren ikke har råd til å komme

Den viktigste grunnen til at dødsulykke ikke inntreffer på disse veiene er skillet mellom kjøreretningene.
– Det er rimelig trygge veier. Hadde det vært tofelts kunne det skjedd verre ting, sier Røberg.

– Bank i bordet, spøker han med, for ulykkene kan komme når som helst.

Statsråd på plass

Tirsdag var justisminister Anders Anundsen (FrP) på plass på Taraldrud for å se hvordan vegvesenet og UP jobber.
Han ble også med videre på kontroll i Skiveien, like ved Statoil-stasjonen på Kolbotn.

Sjåførene kjørte pent fredag, bare fem biler ble vinket inn, alle på grunn av for høy fart. det høyeste var 65 km/t i 50-sonen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken