Dark Side ble årets Oppegård-buss

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

GREVERUD: Årets busskåring for Oppegård-russen gikk av stabelen tordag ettermiddag og flere hundre russ, ungdommer, barn og foreldre møtte opp for å få et blikk på årets russebusser.

Et hav av mennesker klynget seg rundt russen på grusbanen ved Østre Grevereud kunstgress og med barn løpende rundt etter russekort og beundrende ungdommer langt opp etter halsen, virket det som om russen koste seg.

– Det viktigste er å kose seg med venner og bekjente og bare rulle rundt i en fet buss, forteller Karan Singh (18) fra Kolbotn.

Under russetiden er det blitt stadig mer vanlig med store russebussprosjekter til flere milioner kroner, noe Eirik Nicolaisen (18) fra Kolbotn er litt i mot.

– For oss det er viktig å bare ha et kjøretøy med god lyd og god stemning som vi også kan få stappa nærmere 30 kompiser inn i. Vi har hatt det mye gøy under bygging av buss og planlegging av selve bussprosjektetet. Det skaper et godt samhold i guttegjengen, og for all del, prislappen trenger ikke være enorm, foteller han.

Se bildeserie fra kåringen:

Dark Side ble beste buss

Tittelen for årets Oppegård-buss 2015 gikk til "den mørke siden" med sitt Star Wars-konsept, og gutta på bussen var strålende fornøyd.

– Det er befriende, spesielt og sykt deilig! Etter så hard jobbing på bussen frem mot russetiden er det deilig å endelig få valuta for pengene, forteller Singh.

– Vi tar over verden, vi er årets buss! Vi har til sammen den beste lyden, det beste konsteptet, interiøret- og eksteriøret! Jeg har ikke sovet på to døgn, fortsetter Nicolaisen.

Guttene startet grunnarbeidet på bussen i høst, og har siden da jobbet på spreng for å få bussen ferdig.

– Alt arbeidet har bare kommet samholdet i gruppa til gode. Vi jobber sammen og tar oss en sigg, da er stemninga på topp, sier Nicolaisen.

– Vi ble bare 90% ferdige, dessverre, og det skyldes forsinkelser i levering og små misforståelser. Ellers har vi gjort det meste av arbeidet på egenhånd, noe jeg tror var lurt for ikke å sprenge budsjettet- og tidsplanen fullstendig, forteller Singh.

Guttene legger til at de vil takke foreldrene for støtte til dugnader og innbetalinger, og innrømmer at budsjettet deres på vel 1,5 millioner kroner er litt i det drøyeste laget.

– Vi begynte tidlig med første slipp av dekknavn, og var da også en planlagt satse-buss. Senere ble vi enige om å redusere budsjettet til et litt rimeligere nivå, men det koster alltid litt mer enn man tror, fortsetter Singh. 

Artikkeltags