– Bygg verdens første bane for elektriske sykler i Assurdalen

Hans Petter Stifeldt fra Kråkstad er mediekontakt for den norske motorsykkelunionen (NMCU). Nå tar han til orde for motocrossbane for elektriske sykler i Assurdalen. FOTO: PÅL ANDREASSEN, UMCU

Hans Petter Stifeldt fra Kråkstad er mediekontakt for den norske motorsykkelunionen (NMCU). Nå tar han til orde for motocrossbane for elektriske sykler i Assurdalen. FOTO: PÅL ANDREASSEN, UMCU Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel
DEL

KRÅKSTAD: Kråkstad-mannen Hans Petter Strifeldt foreslår å bygge verdens første motocrossbane for elektriske motorsykler i Assurdalen.

Han representerer Norsk Motorcykkel Union (NMCU).

– Vi må våge å tenke utenfor den tradisjonelle boksen. Motorsykkelunionen er opptatt av tekniske nyvinninger, og elektriske motorsykler er godt egnet til å kjøre cross, fastslår Hans Petter Strifeldt fra Kråkstad.

Elektrisk og fossilt drivstoff

Han mener derfor det er mulig å bygge verdens første bane for el-sykler i Assurdalen. I starten kan det være aktuelt å ha en kombinasjon med syklene som går på tradisjonelt drivstoff.

For å plassere Strifeldt så er han tidligere leder, og nå mediekontakt for Norsk Motorcykkel Union. Han er også tidligere president i den europeiske motorsykkelføderasjonen (FEMA) og å finne på to hjul året rundt. Men han er ikke aktiv i motorsportsmiljøet.

Støyen forsvinner

Strifeldt forstår nabolaget som er bekymret for støy fra motocrossbanen. Denne vil forsvinne med elektriske sykler. Det samme vil forurensningen.

– Derfor må vi våge å ha visjoner for Assurdalen, sier Kråkstad-mannen.

Han mener det er en myte at motorsykkelfolket er glade i støy.

– Vi koser oss med god lyd, sier han.

Syklene kommer

– Hvor langt er utviklingen kommet når det gjelder egnede sykler?

– De to-tre siste årene har det vært en rivende utvikling. KTM, som er en av de ledende innen sportsmotorsykler, lanserer nå en ny modell.

– Hva er motargumentene?

– At det ikke er nok effekt på syklene og at batteripakken gjør de elektriske tyngre. Men de nye syklene blir sterkere og sterkere. Kjøretiden er oppe i 45 minutter før de må lades, og mye vil ha skjedd før banen i Assurdalen står klar, mener Hans Petter Strifeldt.

Oppfylling av dalen er beregnet til å ville ta mellom åtte og ti år.

– Alt nå har vi en mann som har kjørt jorden rundt på elektrisk sykkel, og utviklingen stopper ikke der, mener UMCUs talsmann.

Full rulle

– Hvordan er det å kjøre en elektrisk sykkel?

– Du har full effekt med en gang du vrir på rulla. Dette er veldig gøy, og du kan hoppe og sladde like mye som på dagens vanlige crossykler. 

– Kun for små barn i dag

For leder av NMK Follo, Trond Syvertsen, er dette forslaget nytt.

– I dag passer elektriske motorsykler for små barn. Ellers befinner syklene seg på prøvestadiet. Men dette kan være fremtiden, mener Syvertsen.

Han viser også til at støyen fra ordinære sykler er halvert de siste årene.

LES OGSÅ: NMK vil kjøre motocross 150 dager i året

LES OGSÅ: Massiv motstand mot motocrossbanen

Hva synes du? Er elektriske sykler en god ide i Assurdalen? Si din mening i kommentarfeltet under!

Artikkeltags