Vogntog veide altfor mye for Oslofjordtunnelen - fikk bot på 41.000 kroner

En utenlandsk sjåfør kjørte sitt alt for tunge vogntog gjennom Oslofjordtunnelen mens det var rushtidsbegrensing på vekt. Det ble en dyr passering.

En utenlandsk sjåfør kjørte sitt alt for tunge vogntog gjennom Oslofjordtunnelen mens det var rushtidsbegrensing på vekt. Det ble en dyr passering. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

OSLOFJORDTUNNELEN: Med sine 44 tonn kjørte den utenlandske sjåføren vogntoget ned i Oslofjordtunnelen under rushtidsbegrensingen fredag morgen. Det resulterte i en bot på 41.150 kroner fra Statens vegvesen, som hadde kontroll på Måna denne morgenen.

- Det er nedsatt totalvekt på 32 tonn i rushtiden fra klokken 07:00 til 09:00 og 15:00 til 18:00. Dessverre er det noen som ikke har fått med seg dette. De som går over vektgrensen får seg et gebyr, sier Aage Kristiansen, avdelingsingeniør i Statens vegvesen til ØB.

Veivesenet ser også at noen snur når de oppdager at det er kontroll.

- De vil ikke bli stoppet og kanskje få seg et overlastgebyr. De snur i rundkjøringen og velger sikkert å kjøre om Oslo.

Vekten er redusert i rushtiden som et resultat av alle de alvorlige hendelsene som har vært i tunnelen. Siste hendelse var da et vogntog tok fyr i tunnelen 26.april i år.

- Vi er redde for at det skal skje mer i tunnelen, og har dette forbudet for at de gamle og tyngste vogntogene ikke skal kjøre ned i tunnelen, forklarer Kristiansen.

Ta en ekstra titt på boltene

Det var flere som trengte litt ekstra assistanse da veivesenet hadde kontroll.

Bare flaks gjorde at denne bilen kom seg ut av tunnelen med kun en bolt igjen på det ene hjulet.

Bare flaks gjorde at denne bilen kom seg ut av tunnelen med kun en bolt igjen på det ene hjulet. Foto:

- En personbil kom skjenende ut av tunnelen. Her var det ene forhjulet meget løst. Fire av fem hjulbolter hadde falt ut og den siste var løs. Det var bare flaks at han kom seg ut av tunnelen før hjulet ramlet av, forteller Kristiansen.

Sjåføren fikk hjelp til å feste boltene før han kunne kjøre videre.

- Nå som vi går mot vinter skifter de fleste til vinterhjul. Det er viktig at man ettertrekker bolter og muttere når man har kjørt noen mil. På noen felger kan det være fort gjort å bomme når man bytter hjul fordi det kan klypes fast. Da er det ikke skikkelig festet og det kan løsne når man kjører, sier Kristiansen.

Artikkeltags