Sandberg skuffet over statsråden

SKUFFET: Nina Sandberg (Ap) er ikke spesielt imponert over svaret fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

SKUFFET: Nina Sandberg (Ap) er ikke spesielt imponert over svaret fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto:

For halvannen uke siden stilte stortingsrepresentant Nina Sandberg spørsmål til samferdselsministeren om hvordan han vil sikre Oslofjordtunnelen bedre. Hun er ikke fornøyd med svaret.

DEL

OSLO/NESODDEN: Stortingsrepresentant Nina Sandberg (Ap) har lenge kjempet for bro over Oslofjorden i stedet for et nytt tunnelløp. Hun mener tunnelalternativet er betydelig mer utsatt for ulykker enn en bro. Stortinget har vedtatt å bygge et nytt tunnelløp, men Sandberg har ikke gitt opp kampen.

Da det for et par uker siden var en fatal ulykke i tunnelen hvor en kvinne fra Østfold omkom, stilte Sandberg samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen spørsmål om hvordan han skal sikre tunnelen bedre. Nå har hun fått svar, og Solvik-Olsen mener tunnelen er godt nok sikret, og at noen ulykker ikke er mulig å forhindre.

«Etter 2010 har det vært seks bilulykker med personskader (hvorav én med brann) og ti branner i Oslofjordtunnelen. Inkludert den siste dødsulykken 17. januar i år har tre personer omkommet i tunnelen. Det har ikke vært drepte eller meget alvorlig skadde personer som følge av brannene i tunnelen. Ved noen av brannene har personer blitt sendt til sykehus for kontroll og oppfølging, men det har ikke oppstått det vi karakteriserer som meget alvorlig skade. Noen av brannene har imidlertid ført til store skader på tunnelen slik at den har vært stengt i lange perioder. Det arbeides kontinuerlig med å opprettholde og bedre sikkerheten og fremkommeligheten i tunnelen. Alvorlighetsgraden i ulykkene er redusert etter at det ble etablert automatisk trafikkontroll i tunnelen i 2012, og vurderes ikke som høy.» skriver han blant annet i sitt svar til Sandberg.

Sandberg mener derimot samferdselsministeren er både tafatt og passiv i sitt svar.

– Jeg synes dette er passivt og tafatt fra en statsråd som hevder at trafikksikkerhet er en av hans viktigste oppgaver. Det er forstemmende at Solvik-Olsen ikke synes å forstå risikoanalyser. Ulykkene er ikke mange, men konsekvensene alvorlige – og med økende befolkning og økende trafikk vil risikoen øke. Vi vet at vi må vente lenge på trygging av Oslofjordtunnelen. Fra en regjering som hevder at de spesielt har vi prioritert tiltak for å hindre de alvorligste ulykkene, som møteulykker og utforkjøringsulykker, er det derfor ikke godt nok å ganske enkelt svare at " I en tunnel med trafikk i begge retninger vil det alltid kunne skje møteulykker», sier hun skuffet.

Samferdselsministeren informerer samtidig at Statens vegvesen arbeider med å få på plass et system for deteksjon av overopphetede kjøretøy inne i tunnelen ved hjelp av varmedetekterende kameraer. Dette vil gi tidlig oppdagelse av brann og branntilløp, med mulighet for varsling av brannvesen og rask stengning av tunnelen.

Artikkeltags