Østfoldbanen kan bli privatisert: – Vi tror sikkerheten vil svekkes

PÅ SPORET: Politikerne og de andre gjestene fikk se hvordan fagfolk skjøter jernbaneskinner.

PÅ SPORET: Politikerne og de andre gjestene fikk se hvordan fagfolk skjøter jernbaneskinner. Foto:

Bane NOR har allerede signalisert at de ønsker å konkurranseutsette drift og vedlikehold av Østfoldbanen. Norsk Jernbaneforbund kjemper med sin faglige ekspertise imot.

DEL

SKI: Konsernledelsen i Bane NOR har allerede foreslått Østfoldbanen som eventuell erfaringstrekning for konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Endelig beslutning tas på styremøtet 11. oktober.

– Jeg vil understreke at dette foreløpig er en anbefaling, har konserndirektør Vibeke Aarnes i Bane Nors infrastrukturdivisjon tidligere uttalt.

Opprinnelig skulle styret i Bane Nor gjøre sitt vedtak 18. september, men har gjort en utsettelse. En av grunnene til utsettelsen skal være at det vurderes å opprette et Bane Nor-eid selskap som skal ta seg av drift og vedlikehold.

Flertallet på Stortinget vil mest sannsynlig følge Bane Nors anbefaling når den endelige avgjørelsen skal tas. Det tror i hvert fall Jernbaneforbundet.

Jane Sætre, leder av Norsk Jernbaneforbund, frykter for at en privatisering vil svekke sikkerheten på jernbanen.

Jane Sætre, leder av Norsk Jernbaneforbund, frykter for at en privatisering vil svekke sikkerheten på jernbanen. Foto:

Vil spare penger for å bli mer punktlig

Det uttalte målet med privatiseringen er å drive mer effektivt for å spare penger som igjen kan brukes til mer vedlikehold. Det vil gi mer punktlige tog til det beste for kundene, mener Bane Nor.

Det tror ikke Jane Sætre, leder av Norsk Jernbaneforbund, kommer til å skje. Hun frykter politikerne skal ta en avgjørelse på ting de ikke har peiling på. Derfor inviterte hun samtlige partier til arbeidsplassbesøk og debatt i Ski.

Navnet på arrangementet, «Minefeltet Østfoldbanen», sier litt om forbundets syn på saken.

– Vi har ingen tro på at en privatisering skal skape mer punktlighet. Heller tvert imot. Vedlikehold handler om sikkerhet og presisjon. Om det skulle komme inn private aktører, tror vi sikkerheten vil svekkes og lønnsomheten vil få for stort fokus.

Agendaen for møte var å opplyse politikerne, som tar avgjørelsen, om hvilken jobb som gjøres av fagarbeiderne på Østfoldbanen.

Stortingsrepresentantene Tuva Moflag (Ap), Bjørnar Moxnes, Rødt, Marit Arnstad (Sp) og Freddy Øvstegård (SV) synes det var morsomt å se hvordan arbeidet på jernbanen gjøres.

Bjørnar Moxnes (Rødt), Tuva Moflag (Ap), Freddy Øvstegård (SV) og Marit Arnstad (Sp) i samtale med Kim Thomas Klund på taket av et lokomotiv.

Bjørnar Moxnes (Rødt), Tuva Moflag (Ap), Freddy Øvstegård (SV) og Marit Arnstad (Sp) i samtale med Kim Thomas Klund på taket av et lokomotiv. Foto:

– Et ideologisk eksperiment

– Jeg synes det er viktig å få en forståelse for hvordan arbeidet utføres, sier Moflag.

De inviterte politikerne mener det går litt vel fort i jernbanesvingene.

– Ting skjer litt hals over hode innen norsk jernbane, mener Arnstad.

SV gjorde et ærlig forsøk på å stoppe forslaget om privatiseringen på Stortinget, men KrF ville det annerledes.

KrF regnes som jokeren når forslaget skal opp på Stortinget, og var av den grunn invitert til arrangementet, men glimret med sitt fravær.

Moflag har ingen tro på at en privatisering skal gjøre punktligheten bedre.

– Forslaget er ingenting annet enn et ideologisk eksperiment, avslutter hun.

Bane NOR er ikke enig:

– Forslaget innebærer at drift og vedlikehold av infrastrukturen på Østfoldbanen skal utføres av et selskap utenfor Bane Nor etter en anbudsprosess. De medarbeiderne i Bane Nor som i dag foretar drift og vedlikehold på Østfoldbanen skal ansettes i det selskapet som vinner konkurransen om kontrakten, skriver Bane NOR i en melding.

Artikkeltags