Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Den siste tiden har butikkene her i Nordre Follo – som så mange andre steder – vært stengt. Butikkeiere og -ansatte har grunn til bekymring, men mange har likevel fokusert på mulighetene som digitalisering har gitt oss. Klikk & hent-ordninger har blitt etablert.
Sist helg bestemte kona seg for å henge opp to fuglekasser, og disse ble bestilt. Kassene kunne hentes ikke lenge etterpå. Det var bare å kjøre til butikken, sende melding om at man var klar til å få varene brakt ut i bilen, og sitte der og vente.
Det viste seg at det var mange som benyttet seg av den muligheten den lørdagen. Derfor tok det litt tid før de butikkansatte fikk hentet frem varene, lett seg frem til riktig bil, og satt handleposen bak i bilen, med alle smittervernsrestriksjoner godt ivaretatt.
Etter en drøy halvtime i hentekø, takket kona hyggelig for hjelpen til den voksne ekspeditøren som leverte fuglekassen til bilen. Takken fra kona kom tydeligvis overraskende på mannen. Han syns det var en veldig hyggelig avveksling til all kjeften han og kollegaene hans fikk for den lange ventetiden.
Hvis du leter, finner du sikkert late og likegyldige butikkansatte. Men, de som møtte kona utenfor Biltema denne dagen, var av et helt annet kaliber; De var vennlige og imøtekommende, og jobbet som piska skinn. Likevel er det for mange av oss kunder som møter dem med ukvemsord fordi man må vente noen minutter. Det fortjener et tydelig «Skjerp deg!".
Til tross for strenge smittervernsrestriksjoner, krav om å stenge butikken, og lavere lønnsomhet, gjør de det mulig for oss å opprettholde en viss normalitet. Det fortjener ros, ikke kjeft.
Til alle dere som holder Norge i gang, og som er på jobb blant annet for oss kunder: Takk for at dere gidder, og at der holder ut! Ofte med et smil om munnen – det inspirerer og imponerer!
Jan Willy Løken, Innbygger, Oppegård