Bilister i Ski foretrekker å betale parkeringsbilletten med telefonen. EasyPark forteller at stadig flere innbyggere i Ski omfavner digitale løsninger som sparer tid.

– Vi har tilbudt vår løsning i Ski i fire år, men det er først de siste to årene bruken har eksplodert. Det har vært en formidabel vekst, sier Ludvik Eide, markedsansvarlig i EasyPark Norge.

Fra 2016 til 2017 har bruken av deres app økt med 80 prosent bare på de kommunale plassene i Ski. Applikasjonen til EasyPark lar de som skal parkere betale med telefonen, som et alternativ til parkeringsautomaten.

Geir Aage Sveen er en av de som bruker applikasjonen til EasyPark når han skal parkere.

-Jeg har benyttet meg av appen i mange år allerede, jeg tror jeg begynte å bruke den med en gang den kom ut. Jeg synes det er lettere å bruke mobilen enn automaten og det er enklere å time nøyaktig hvor lenge jeg står parkert sier Geir Aage Sveen, som løper videre til tannlegen samtidig som han betaler parkeringsbilletten med telefonen.

Også i Frogn har løsningen til EasyPark blitt populær. Fra å nesten ikke ha brukere det første året kommunen hadde denne avtalen, i 2015, har bruken skutt i været i 2017. I landet har veksten vært på totalt 45 prosent det siste året.

Universell løsning

Betalingsappen til EasyPark er ikke låst til by eller kommune, og den kan nå brukes i nesten hele Norge.

– Det er en stor fordel med appen. Det er kjekt å slippe å laste ned en app for hver kommuneman er i eller for hver parkeringsoperatør man havner hos, sier Eide.

Nå ruller selskapet snart ut en funksjon som vil gjøre jakten på ledig parkeringsplass raskere. I tillegg jobber EasyPark med løsninger for el-bileiere.

– Vi samarbeider blant annet med selskaper og produsenter av ladestasjoner, slik at el-bilister i fremtiden kan måle ladestatus og betale for strøm på en enkel måte med mobilen, sier Eide.