FUGLEPERSPEKTIV: Rasteplassen ved Ravnberget gir storslått utsikt sørover.

Påsketur til Canada

Vi starter påsketrimturene på Årvolltangen, en halvøy helt nordvest i det 36 km² store Vansjø rett øst for Moss. E6 skjærer tvers over den snaue 3 km lange halvøya, som imponerer med gode stier og spennende steder og utsiktspunkter.
Av
Publisert

Turen vi beskriver er 8–9 km lang og følger i store trekk Elvesiden, som nordsiden av halvøya kalles, og Kystsiden på den andre siden, ut mot den langt bredere Årvollfjorden. Vi kan love en overraskende opplevelsesrik tur på gode stier.

LES OGSÅ: Birger har tatt korona-hensyn og lagt påsketurene til områder som ikke er tett befolket av turgåere

HEL TUR PÅ HALVØYA: Denne turen starter ved Storbaug, og er cirka 8-9 km lang.

HEL TUR PÅ HALVØYA: Denne turen starter ved Storbaug, og er cirka 8-9 km lang. Foto:

Startstedet heter Storebaug og ligger rett øst for E6, vel 2 km sør for Mosseporten. Følg skiltet avkjørsel på høyre side av bensinstasjonen Circle K og på smal vei rett til venstre for Storebaug Gjestegård. Kjør smal vei under E6 til det vis-à-vis Shellstasjonen er skiltet Rasteplass opp til høyre, 700 m etter avkjørselen. Her er det noe begrenset parkeringsmulighet på utfartsdager, men kjør eventuelt asfaltveien videre til venstre. Mellom rastebord står den tankevekkende steinen «Til minne om alle forulykkede langs gamle E6 i Østfold». Det er dessuten en stor infotavle med en oversiktlig kartskisse, som blant annet viser stedet Elverhøy nesten ytterst på tangen og Canada på sørsiden.

Storebaug - Elverhøy - Canada - Frydenlund

Turområde: Årvolltangen nordøst i Vansjø

Lengde: 8-9 km. Nesten bare på gode skogsstier

Antatt gangtid: 3 timer

Startsted: Rasteplass ved Storebaug langs E6

Fra Storebaug er det tre alternativer innover Årvolltangen, to av dem skiltet videre på innsiden av et gjerde. Turområdet preges av mange gode og brede stier på kryss og tvers, men vi anbefaler hele tiden å følge stinettet nærmest mulig vannet. Følg derfor veien til venstre fra rasteplassen, forbi Storebaug Gjestegård på østsiden av E6. Etter en port er man straks inne på en bred sti som følger elva ut av Vansjø til etter 200 m en gangbro over elva ved Øvre Vrangen.

PÅ VRANGEN: Broen over Mosseelva ved Øvre Vrangen bringer deg tørrskodd over.

Før man fortsetter, bør man krysse broa og i første veidelet ta den bare 200 m lange stien til høyre til Båten, et populært turmål. Det går ellers herfra en 3 km lang gangvei videre nordover mot Mosseporten og en 0,7 km lang gangvei vestover til gården Thorbjønsrud ved veinettet i utkanten av Moss.

LES OGSÅ: Påskevandring til Støtvig Hotell

Fra broa følges en bred sti utover nordsiden av Årvolltangen, der det i stidele Øvre Vrangen er skiltet «Elverhøy 2,3 km». Den brede stien – for det meste i skog med bare glimtvis utsyn mot Mosseelva – passerer to stideler, med først 1,8 km og deretter 1,5 km til Elverhøy. Ved det siste er det bare 300 m over til Canada, men fortsett videre og ta etter bare 100 m en kort sidesti ned til vannet, med Ridderspranget og steinformasjonen «Nesa til han Nils» på motsatt elvebredd.

LANGTUR: Har man kommet helt hit, kan man skryte av å ha gått helt til Canada. Hytta tilhører det lokale speiderlaget.

I et neste stidele med en turkasse er det skiltet bakover mot høyre «Frydenlund 3,4 km», som er stien å følge etter avstikkeren frem og tilbake til «Elverhøy 0,5 km». Den passerer gjennom det sjarmerende stedet Tangen. På Elverhøy er det en interessant infotavle, og kjentmenn kan fortelle om meget stor aktivitet om sommeren, både med båter og kano / kajakk – som det store eldorado Vansjø er.

PUSSES OPP: Det gamle serveringsstedet Elverhøy er under restaurering.

Tilbake på stien mot Frydenlund passeres skiltet Grevlinghuken, med gapahuk og bålplass. Her har DNT Vansjø en perle av et sted, etter bare 150 m ned mot sjøen. Fortsett videre til speiderhytta Canada, etter 1,6 km fra Elverhøy. Videre kan man enten følge blåmerket sti gjennom skogen, men velg heller stien langs vannet, skiltet Kyststi S. Stiene møtes ovenfor Sandbukta. Nå fører stien opp i høyden, og her må man absolutt ikke passere Ravneberget Rasteplass, som ikke er merket. Fra et rødt merke på et tre, tar man nemlig en sti ut til venstre, til en utsiktskolle med rastebord og vidt skue sørover.

Fortsett deretter stien ned mot vannet, til det skiltede stidelet Hvalbukt, der man kan gå direkte tilbake til «Storebaug 0,6 km». Gå da langt heller videre opp i høyden mot «Frydenlund 0,9 km», med enda mer utsikt sørover. Etter en odde kommer man inn til bebyggelsen med infotavlen Frydenlund, etter 3,9 km fra Elverhøy.

Det er nå 700 m tilbake til startstedet, ved å ta asfaltveien til høyre og i det neste veidelet også ta til høyre på Storebaugveien, skiltet blindvei. Snart ser man Shellstasjonen – og den 8–9 km lange pene oppstartsturen på Påsketrimmen er unnagjort.