Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
Jeg synes Bane Nor skal ha litt for for en god orientering i kommunestyremøtet, og det er deilig å kunne videreformidle en sånn ca. dato for oppstart av arbeidene med nye Kolbotn stasjon. Det blir nok kjempefint!
I salen onsdag satt det skeptiske, men lydhøre politikere, skal vi tro ØBs journalist i den nyoppussede kommunestyresalen. Skeptisk, men lydhør er nok en sunn tilnærming. I mange tiår har vi hørt så mange planer, men jeg tror faktisk at denne gangen kan det bli noe av.
Starter jobben med Kolbotn stasjon senest 2026
I orienteringen fra Bane Nor i går kom det frem at man må se det i en stor sammenheng og som et stort prosjekt, slik jeg tolker det, og det er nok riktig å gjøre. Det hjelper ikke å ha en flott, ny Kolbotn stasjon hvis det er «råttent» så fort du kommer til Langhus.
Her kan du se deler av seansen på nytt:
Åtte stasjoner skal fikses. Nå får vi bare håpe at vi vinner stasjonslotteriet, og at lokalpolitikerne i Nordre Follo sitter som klegger på skuldrene til Bane Nor og maser, maser, maser og maser for å få oss først i køen. Det fortjener pendlerne på Kolbotn!
Bane Nor holdt en ryddig og fin presentasjon med fine ord. Og dette forplikter, tenker jeg. Bane Nor har offentlig forplikta seg til å lytte til innspill, også for midlertidige løsninger, og det håper og tror jeg de gjør. For la oss si byggingen av nye Kolbotn stasjon starter i 2026 - det er fortsatt drøye tre år til. Det er tre år med mange halsbrekkende stunt for både rullestolbrukere, folk med barnevogn og andre. Er det ingenting man kan gjøre for å minimere risikoen snarlig med en kvikk fiks?

Finn ser løsningen for den utilgjengelige stasjonen: – La ikke det beste bli det godes fiende
Så kan onde tunger kanskje si eller skrive at jernbane er noe vi ikke kan i Norge. Det er nok ikke helt riktig, men joda, det er ikke rart kanskje kan tenke slik det er både på Østfoldbanen og Follobanen. Det siste har vi skrevet en del om i det siste, kan man trygt si, så vi holder oss til Østfoldbanen nå. Og Kolbotn stasjon.
For å tegne et bilde av hva Bane Nor flikker på: Å drifte Østfoldbanen, kan vel nærmest sammenlignes med det å ta over en gammel hytte med musehull, hull i gulvet og lekk tak, og så har du gaffateip, noen plankebiter og litt spiker til rådighet for reparasjoner fra tid til annen. Hytta er påbygget og fiksa på av mange forskjellige hender gjennom mange år, og det er ikke helt noen klar byggetegning på alt. Men... så fort du får reparert en lekk takplate eller tettet et musehull, så dukker det opp flere andre steder i bygget, og du har ikke tid til å fikse alt før du må vinterstenge hytta di. Dette er kanskje et litt snålt maleri jeg forsøker å male her, men jeg håper du ser tegninga.
Det er ikke rart det må stenges ned hvert år, og klatting kan det tenkes at neppe funker godt hvis man skal få en funksjonabel stasjon til slutt.
Hvor vil jeg hen? Jo: På sett og vis kan man være frustrert over at dette tar tid. Flere tiår faktisk. Og at det enda vil ta noen år, forhåpentligvis ikke tiår. Men jeg tenker vi innerst inne skal være glade for at når man først gjør dette, så skal man gjøre det ordentlig. Det har jo Follobanen vist oss at kan være en fordel, og det kan virke som om det er dét som er planen for Bane Nor nå.
Så bygg det ordentlig når man først skal bygge noe. Og helst uten for mye elektrikerteip.
Så kan man med trygghet og glimt i øyet være enig med lokalpolitikerne som kappet om hvor mange tiår man hadde ventet på Kolbotn stasjon, for det har ikke vært noe imponerende fortgang i dette, men nå tror jeg faktisk man kan ha et håp. Det må vi jo ha.
Bane Nor er klar over at Kolbotn stasjon skulle vært prioritert, og de slipper ikke unna stadige påminnelser om det
Jeg ønsker Bane Nor lykke til i jakten på en god entreprenør. Jeg har trua. Jeg gleder meg til nye Kolbotn stasjon står ferdig, og så får vi håpe at vi i ventetiden slipper noen hendelser i dødstrappa på stasjonen. Vi får trå varsomt, enn så lenge. Så får vi håpe det blir noe av den tidsrammen som nå er presentert, og at dette blir ferdig før både du og jeg skal trilles i rullestol opp på perrongen for å ta toget til by'n eller til Ski.
Tut og kjør! Og ta en titt på dette bildet til slutt. Her er det bare å drømme: