Politiet reagerer på hvordan flere bilister oppfører seg ved ulykker – frykter tragiske utfall

SKADESTED: Innsatsleder Anders Strømsæther dirigerer trafikken manuelt ved en trafikkulykke ved Oslofjordtunnelen.

SKADESTED: Innsatsleder Anders Strømsæther dirigerer trafikken manuelt ved en trafikkulykke ved Oslofjordtunnelen. Foto:

Politiet ser en tendens til at bilister ignorerer blålys ved ulykkessteder. – Selv om du selv føler deg trygg, er det ikke sikkert at det oppleves slik av andre.

DEL

FROGN: Onsdag ettermiddag 18. desember fikk nødetatene melding om en kjedekollisjon ved Oslofjordtunnelen, der det var to personbiler og en varebil involvert. Det er standard at politiet bistår ved slike type uhell, men det er også andre oppgaver de må håndtere på stedet.

– En del trafikanter kjører tilnærmet samme fart som de ellers ville gjort. Det skaper naturligvis store utfordringer for nødetatene når noen av kjøretøyene kjører 100 km/t få meter unna oss, forteller innsatsleder i Øst politidistrikt, Anders Strømsæther til Amta.

Informasjonsbehov

Også Amta-fotograf Ivar Ruud var på stedet. Han forteller at i tillegg til at folk råkjørte forbi skadestedet, var det også en av bilførerne som ble utålmodig når han måtte vente på å kjøre.

– Han gikk fysisk frem til politibetjentene for å spørre om hvorfor de har stengt av veien. Det burde være ganske innlysende når man ser fullt med blålys på stedet, sier Ruud.

Innsatslederen bekrefter at det er noe de ser mye av langs veiene. Han understreker at han uttaler seg på et generelt grunnlag og ikke spesielt for ulykken ved Oslofjordtunnelen.

– Bilister gjør utrolig mye rart når det er noe som avviker fra det helt normale. Jeg tror mange har et umiddelbart informasjonsbehov. Jeg vil sterkt fraråde folk fra å gå frem til skadestedet for å titte. Man kan få synsinntrykk som kan feste seg, sier Strømsæther.

– Ta høyde for at uventede ting kan skje

Både innsatsleder Strømsæther og leder for nærpolitiet i Follo, Marius Gunnerud, forteller at råkjøring ved skadested ikke er et engangstilfelle. Gunnerud råder folk til å vise hensyn.

– Ta høyde for at uventede ting kan skje. Vi har opplevd at folk enten er psykiatriske pasienter eller at de vet at de har gjort noe straffbart, og dermed løper ut i veibanen, sier han.

– Sett deg i situasjonen deres. Ville du selv ha stått ved veibanen mens biler suser forbi, spør Gunnerud retorisk.

Han understreker at det er noe ekstraordinært som skjer når blålysene er påskrudd. Farten bør betraktelig reduseres, noen ganger bør den være helt ned i gangfart.

– Selv om du selv føler deg trygg, er det ikke sikkert de som står ved veibanen føler det samme, sier han.

FARTEN BØR REDUSERES: Leder for nærpolitiet i Follo, Marius Gunnerud oppfordrer trafikanter til å vise hensyn ved trafikkulykker.

FARTEN BØR REDUSERES: Leder for nærpolitiet i Follo, Marius Gunnerud oppfordrer trafikanter til å vise hensyn ved trafikkulykker. Foto:

Alvorlige uhell kan skje

Strømsæther nevner også at flere alvorlige uhell har skjedd ved at kjøretøy har rast forbi skadested med mannskap i veibanen.

– Vi ser at spesielt når det er ett åpent felt i veibanen, tenker ikke folk på å redusere farten. Vi har sett flere tragiske utfall på dette, blant annet i Sverige. Dette er noe av det farligste vi gjør i jobben vår, sier han.

– Hva blir gjort fra politiets side for å endre bilisters adferd ved skadesteder?

– Vi prøver å tvinge trafikantene til å redusere farten ved å bevisst skape noe kø. Det gjør vi ved å for eksempel legge ut fartsdempere eller ved å dirigere trafikken manuelt.

– Hva slags effekt gjør disse tiltakene?

– Når vi har innført nødvendige tiltak fører det til saktegående kø og hastigheten reduseres.

Artikkeltags