OSLOFJORDEN: Fra brygge på Akershusstranda har sjøtjenesten i Oslo politidistrikt ansvaret for hele Indre Olsofjord, pluss Hurumlandet og Drammensfjorden.

Det er med andre ord et stort geografisk å dekke med tre båter. Samtidig melder både forsikringsbransjen og Redningsselskapet at vi står overfor en historisk båtsommer. Salget har skutt i været under koronapandemien. Hittil i år er det meldt inn ti prosent flere skadesaker til forsikringsselskapene, enn det ble gjort hele rekordåret i fjor.

LES OGSÅ: Mann i 40-årene tauet inn etter fylletur i seilbåt – truet politiet med stekepanne etter båtjakt

Samtidig har våren vært relativt rolig for oslopolitiets sjøtjeneste. I alle fall inntil de siste ukene.

– Mai var veldig kald og aktiviteten på sjøen er naturligvis veldig, veldig væravhengig. Det vi har merket de siste ukene når vi har hatt varme dager, særlig i helgene, er at det har eksplodert, sier Eva Brekke, avsnittsleder for sjøtjenesten i Oslo politidistrikt til Avisa Oslo.

Hun har opplevd det meste i løpet av 17 år som «båtpoliti».

Fart, fyll og vest

– Hva er de typiske oppdragene?

– Vi får mye tips om berusede personer. Det responderer vi alltid på. I tillegg er det litt det vi ser selv – folk som kjører for fort i områder der det er fartsbegrensninger. Mangel på vest. Høy musikk. Det er gjengangere, svarer Brekke.

Samtidig som våren har gått greit for seg, merker politiet at det er mange ferske båtførere på sjøen.

– Vi merker at det er flere båter og flere uerfarne sjåfører. Du ser det gjerne på hvordan de manøvrerer. Båt er mye å sette seg inn i. Ikke bare selve båten, men også reglene som gjelder der du skal ferdes. De er du pliktig til å sette deg inn i. Det er det ikke sikkert at alle tenker over, sier Brekke.

Enn så lenge har de mest alvorlige hendelsene uteblitt. Det var riktignok en omfattende brann i en cabincruiser ved Sætre i Asker for et par uker siden, men ingen personer kom til skade. Det oppsto imidlertid mindre personskade i forbindelse med et uhell på Aker Brygge nylig, der noen skal ha kommet borti gassen på båten i forbindelse med ilandstigning.

Se video fra båtbrannen ved Sætre, filmet fra politihelikopteret:

Video: Oslo politidistrikt

Det er likevel promillekjøringen som bekymrer politiet mest.

– Vi blir egentlig litt forskrekket når vi kontrollerer folk, over hvor mange som er påvirket. De er kanskje ikke over grensa, men tett under. For oss fremstår det som om enkelte spekulerer i det – at de kan ta seg noen glass vin eller øl og kjøre båt. Noen takler det greit, mens andre er ganske beruset, selv om de er innenfor lovlig verdi, sier Brekke til Avisa Oslo.

Kolliderte ved Aker Brygge

Forrige fredag kolliderte to båter ved Aker Brygge, da en cabincruiser kjørte inn i en større båt. Den ene båtføreren er mistenkt for å ha hatt for høy promille.

– Det kan forårsake stor skade. Vi vet at mye som har skjedd til sjøs, har skjedd fordi føreren er beruset. Vi har hendelser det båter har gått på grunn eller skjær, sent på kvelden eller natten, ofte på grunn av beruselse. Folk som er kjente i et område, kjører på skjær de egentlig kjenner godt til, men de er beruset, sier Brekke.

Promillekontroll er derfor viktig for politiets sjøtjeneste, både i form av å agere på tips, men også tilfeldige kontroller.

– Vi tar stikkprøver. Kanskje ser vi ølflasker om bord, eller en fører som drikker. Det er mye som kan gjøre at vi har lyst til å stoppe båten og ta en promillekontroll. Det kan også være at noen kjører fort, eller at de mangler vester om bord, forteller Brekke.

– Tar de oppdragene som kommer

Som kjent er promillegrensen 0,8 på sjøen, i motsetning til 0,2 på land. Helst skulle Brekke sett at det var nulltoleranse også til sjøs.

– Jeg mener at den skulle ha vært 0,2, slik som i bil. Det hadde gjort at folk hadde fått mindre slingringsmonn. Sånn sett hadde vi unngått spekuleringen i hvor mye man kan drikke, sier hun til Avisa Oslo.

Nå står politiet overfor en skikkelig Sydensommer, med temperaturer opp mot 30 grader.

– Hvilke forventninger har dere fremover?

– Vi vet at det kommer til å være mye båter ute. Vi tar de oppdragene som kommer, forsikrer Brekke.