Gå til sidens hovedinnhold

Rekordstart på julehandelen: − Nordmenn tar koronaansvar

Foreløpige resultat fra julehandelen på kjøpesenter i uke 47 viser en butikkhandelsvekst på hele 18,8 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor. − Dette er et resultat av de enorme verdiene vi får av den midlertidige grensehandelsstoppen, stopp i tjenestekonsumet og at nordmenn tar ansvar for smittevernet gjennom å begynne julehandelen tidlig.

Det sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og fortsetter:

− Den midlertidige stengingen av grensene viser hvor enormt mange arbeidsplasser og verdiskaping vi sender over grensen. Vi håper regjeringen får med seg dette og tar tak i grensehandelsavgiftene i statsbudsjettet for neste år. Det vil være horribelt om regjeringen takker nei til tusenvis av arbeidsplasser i den situasjonen norsk økonomi er i.

Les mer

Slik vil kjøpesentrene unngå trengsel i julehandelen

Vekst

De foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at de fysiske butikkene har hatt en samlet vekst på 8 prosent de tre første ukene av november.

− Resultatene tyder på at Ola og Kari tar ansvar og sprer julehandelen på kjøpesentrene utover et større tidsrom, for å klare og følge avstandskravet i smittevernreglene.

Les mer

Kjøpesentrene tror på lokal julehandel og flere harde pakker under juletreet

Nordmenn bruker mye penger på hus og hjem

I uke 47 hadde butikkene innen hus og hjem klart størst omsetningsøkning med 44 prosent. Butikkene innen mat og drikke økte omsetningen med 26 prosent. Spesialbutikkene omsatte for rundt 12 prosent mer enn i uke 47 i fjor. I klær-, sko- og veskebutikkene førte strenge smitteverntiltak til et fall i omsetningen på 16 prosent.

− Nok en gang ser vi at butikkene som selger det vi putter i hjemmet og i kroppen gjør det godt, mens de som selger det vi putter på kroppen sliter. Resultatene tyder på at vi i år bruker ekstra mye på å gjøre det koselig i hus og hjem til jul, sier Andersen.

Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser.

Kommentarer til denne saken