Vil ha flytog gjennom Ski

FLYTOG: Solveig Schytz leder for Akershus Venstre håper å få satt opp eget flytog, mellom Fredrikstad og Gardermoen, gjennom den nye Follobane-tunnelen.

FLYTOG: Solveig Schytz leder for Akershus Venstre håper å få satt opp eget flytog, mellom Fredrikstad og Gardermoen, gjennom den nye Follobane-tunnelen. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

På landsstyremøte til Venstre i helga ble det besluttet å jobbe for å få flytog til Fredrikstad inn i nasjonal transportplan.

DEL

SKI: Venstre mener forslaget vil redusere reisetiden til Gardermoen til det halve av hva flybussen bruker i dag. Estimert reisetider vil bli en time fra Fredrikstad og cirka 30 minutter fra Ås/Ski, ifølge partiet. Venstre mener flytog vil ha stor betydning også for Follo. Ikke minst muligheten til en togforbindelse til Gardermoen hvor man ikke trenger bytte tog på Oslo S. Tanken er at toget skal snu på Oslo S, så du slipper togbytte.

– Jeg mener vi må legge til rette for flytog til Fredrikstad når Follobanen åpner i 2021. Dette vil styrke reisetilbudet og forutsigbarheten for innbyggere og næringsliv i Østfold og Follo, hvor det i dag bor en halv million mennesker. Det er viktig å utnytte eksisterende infrastruktur sier Solveig Schytz.

– Vil det bety kroken på døra for flybussen?

– Målet er rask reisetid fra Østfold og Follo til Gardermoen. Da kan flybussen bli overflødig i fremtida. For Venstre er det et mål i seg selv å flytte trafikken fra vei til bane.

LES OGSÅ: Flybussekspressen vurderer å droppe Ski

Lunkent næringsråd

Leder Thor Ole Fongaard i Follo næringsråd er ikke udelt positivt til forslaget.

Han mener dette forslaget bare blir en ny lapp i det berømte lappeteppet.

– All logistikk som ikke har noe i Oslo å gjøre, bør gå på utsiden. Et flytog burde også gå på utsiden. Det er trangt nok som det er på Oslo S.

Han er overrasket over at Venstre vil belaste Oslo S mer, men ser samtidig fordelen med å slippe togskifte.

Næringsrådslederen mener det er på høy tid at Stortinget begynner å se større på samferdselen mellom de største byene.

– Det burde vært bygd bane for hurtigtog mellom Kristiansand, Bergen, Trondheim og Oslo. Det ville også løst mye av problematikken med tungtransport på veiene, sier Fongaard.

Schytz sier seg enig i at i at det må satses mer på raskere tog mellom de store byene i Sør-Norge, men mener det er viktig å ta i bruk allerede eksisterende infrastruktur for å få et bedre togtilbudet på Østlandet.

Rygge som 3. rullebane

– Etter hvert må vi få på plass hurtigtog mellom de store byene. Det er viktig for å komme til det punktet at toget konkurrerer ut fly på reiser i Sør-Norge.

Landsstyret i Venstre krever at hele Intercity-nettverket kommer med i neste nasjonale transportplan. Nettverket er tenkt å binde sammen Lillehammer, Skien, og Halden.

Venstre håper at et flytog mellom Gardermoen via Moss til Fredrikstad også kan åpne døra for at Rygge kan overtas av Avinor, og at planene om en tredje rullebane på Gardermoen droppes.

– Infrastrukturen på Rygge og Torp må utnyttes fremfor utbygging av en tredje rulle- bane på Gardermoen. Flytog mellom Gardermoen og Rygge kan åpne opp en dør for driftssamarbeid mellom flyplassene gjennom å gi en bedre tilbringertjeneste og muligheten til å drifte Moss lufthavn Rygge som en terminal under OSL, sier Schyzt.

– Forslaget om flytog til Fredrikstad er spennende, og vil ha stor betydning særlig for Østfold og Follo, sier Trine Skei Grande i en pressemelding.

 

Artikkeltags