- Schytz skyter fra hofta

Oppgitt: Arvid Herland er oppgitt over måten Solveig Schytz debatterer på.

Oppgitt: Arvid Herland er oppgitt over måten Solveig Schytz debatterer på.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerIkke uventet kom det et motsvar fra Venstres Solveig Schytz på mitt innlegg på ØBs debattside. Når hun mangler noen faktakunnskaper, utover det som samferdselsministeren gjentatte ganger har kommet med, så bruker man det man har, og skyter fra hofta. Slikt blir det flere helbom av.

Schytz skriver at undertegnede er lokfører og bruker dette argumentet for det det er verdt. Redd for forandringer på jobben. Helt feil. Undertegnede er ikke lokfører, men pensjonist. Men det som overrasker mest er hennes måte å debattere på.

En syrlig tone

Det er å snu hele problemstillingen, og i en syrlig tone, at det er UNDERTEGNDE som skal komme med argumentene for det bestående, som nå fungerer. Ikke hun selv som skal argumentere for forandring, og ikke har et eneste driftsfaglig argument å komme med, utover det at man trenger en bedre kostnadsstyring. Vel, det er lov å prøve seg, Schytz.

Det som er det merkelige i denne jernbanedebatten er at tilhengerne av konkurranseutsetting ikke greier å ta innover seg de erfaringene man har hatt i andre europeiske land med dette (Sverige og England).

NSB er et miniselskap

Nå har man erfaringer i over 2 tiår og det har beviselig blitt dyrere både for staten og de reisende, og med dårligere punktlighet. (Les hva forbrukerorganisasjonene skriver) Det heller ikke tilhengerne har fått med seg er at det er helt nødvendig med stordrift i togtrafikken pga stort materiellbehov. Når så NSB er et miniselskap i europeisk målestokk, så er det helt uforståelig at dette miniselskapet igjen skal deles opp. Henger absolutt ikke på greip.

Schytz benekter at det dreier seg om slakt av NSB. NSB har allerede blitt frarøvet alt rullende materiell og ROM eiendom. (Politisk tåkeprat så det holder)Planene er helt klare, noe som IKKE kan benektes. Regjeringen vil faktisk gå LENGER enn hva de har gjort i Sverige og England. NSB skal bli et rent togdriftsselskap på lik linje med nye utenlandske selskaper. På den nå forsinkede anbudsutsettingen på driftspakke SØR, så er det i utgangspunktet 8 prekvalifiserte selskaper som skal kjempe.

"Jernbanen i revers" er overskriften til Schytz. Reversering er velkjent argument i dagens debatt. Man skal forlede folk til å tro at dersom man ikke fjerner det bestående (som nå fungerer), så vil den videre utvikling på jernbaner stoppe opp. Mer løgn og tåkeprat finnes neppe.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags