Vi har et tilbud til deg. Prøv ØB+ og få tilgang til alt på ØB.no i åtte uker for kun 99 kroner.
FOLLO/TYSKLAND: Nå er den første av de fire tunnelboremaskinene (TBM-ene) som skal grave ut de to tunnelene på Follobanen, ferdig bygget.
I mai sendes den til Norge, og i september starter den for fullt. To og to maskiner skal bore henholdsvis sørover og nordover fra anleggsområdet på Åslandet.
Denne skal bore mot Oslo.
– Maskinen er spesialtilpasset norsk stein og geologi. Samarbeidet har vært veldig bra, noe som har resultert i overlevering av maskinen før planen, sier prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) i en pressemelding.
AGJV er et samarbeid mellom det spanske selakapet Acciona og det italienske selskapet Ghella. De vant anbudet for tunnelen på 8,7 milliarder norske kroner.
– I dag har vi nådd en historisk milepæl, kommenterer prosjektleder Anne Kathrine Kalager i pressemeldingen.
Gigant på 1500 m3
Tunnelen blir Nordens lengste jernbanetunnel på 20 kilometer. Den vil dekke omtrent hele den nye strekningen med dobbelspor mellom Oslo S og Ski. Follobanen skal stå ferdig i slutten av 2021.
Tunnelboremaskinen er en gigant på 2400 tonn. Den er 150 meter lang, med en diameter på snaut ti meter. I gjennomsnitt skal den bore mellom 12 og 15 meter hver dag.
Les flere saker om Follobanen her:
- (ØB+) Spanjolene kommer med Follobanen
- (ØB+) Ferdig med sprengningen på Åsland tre måneder foran skjema
- Vi må tåle mye støy når Follobanen og nye Ski stasjon bygges