Ski kom dårligst ut da Aftenposten testet pendlerstrekningene inn til Oslo

AVGANG: Et lokaltog ruller sakte ut fra Ski stasjon.

AVGANG: Et lokaltog ruller sakte ut fra Ski stasjon. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Helt åpenbart det dårligste tilbudet for pendlere, sier Aftenpostens samferdselsjournalist.

DEL

SKI: Denne uken har Aftenposten pendlertilbudet til Oslo fra Asker, Nittedal, Lillestrøm og Ski.

Bil, buss, tog og sykkel er fremkomstmidlene som har blitt brukt i det avisen har kalt «Den beste jobbreisen».

Torsdag var Ski siste tettsted i manesjen. Bussen, som riktig nok gikk fra Vinterbro, ble hårfint kåret til beste jobbreise foran toget.

Sykkel og bil kapret bunnplasseringene. Tohjulingen først og fremst fordi Aftenpostens syklist punkterte. Bilen ble stående i tettpakket kø, forverret ytterligere av en trafikkulykke ved Ryen-krysset.

– Helt åpenbart det dårligste tilbudet for pendlere, svarer Aftenpostens samferdseslsjournalist Sveinung Berg Bentzrød på spørsmål om hvordan Ski-Oslo står seg sammenlignet med de andre strekningene.

Bentzrød pendler til jobb hver dag fra bostedet i Ås.

«Tog havnet bak bussen med kun ett poeng som skilte. Det utslagsgivende var internett-dekningen. Mange har lurt på om den bør være med, andre insisterer på at dette er viktig. At nettdekningen systematisk er så dårlig på den pendlerstrekningen inn mot Oslo der aller flest reiser, mener vi er uakseptabelt.», skriver Aftenposten om Ski-Oslo.

Nedprioritering i flere år

Grunnen til at Ski kommer dårligst ut, er at jernbanestrekningen har mye lavere kapasitet enn Lillestrøm og Asker, selv om det faktisk er sørfra den største andelen av Oslo-pendlerne reiser fra.

– Både mot Lillestrøm og Asker er det dobbelspor og tunneler som togene fyker gjennom, sier Bentzrød til ØB.

Mot Asker er det fire spor, hvor den nyeste delen, Askerbanen, ble åpnet i 2005 og 2011. Mot Lillestrøm er det Hovedbanen og Gardermobanen som til sammen utgjør fire spor. To av disse går gjennom tunnelen Romeriksporten, som går helt fra Oslos østkant og inn til Lillestrøm.

Mot Ski kommer det tredje og fjerde sporet først i 2021, med Follobanen.

Les mer fra ØBs samferdselsdekning:

Bentzrød beskriver togene på Østfoldbanen som svært fulle - til bortimot alle døgnets tider. Til og med på vakter i helger og på kvelder kan det hende flere må stå helt fra Ås.

Jernbanen er det bærende elementet i pendlernes tilværelse. Alle de mest trafikkerte lokale busslinjene går via Ski stasjon.

– Politikerne vil at folk skal ta buss inn til jernbanestasjonene, sier han.

Slik var turene med buss, sykkel og bil
MATPAKKE: Bussene mater togpassasjerer inn til Ski stasjon.

MATPAKKE: Bussene mater togpassasjerer inn til Ski stasjon. Foto:

Bussturen, som riktig nok gikk fra Vinterbro med bussen som starter i Drøbak, holdt rutetiden og var svært komfortabel.

«God plass, god komfort, god flyt, topp punktlighet og finfin netttilgang hele veien gjorde at bussen tok en knepen seier.», skriver Aftenposten om turen.

Reisetiden og klimautslippene er dårligere enn toget, noe som gjør at bussturen ikke får toppkarakterer i disse kategoriene.

Sykkelturen gikk litt skeis for avisens utsendte medarbeider da dekket punkterte, men fasilitetene er gode. Sykkelveien beskrives som flott på hele strekningen, som gikk fra Langhus langs Skiveien og Mosseveien.

Bilturen tok opp mot halvannen time. Det var tre kvarter mer enn forventet mellom Oslo og avreisen på Finstad. Det var kun nettdekningen som fikk toppkarakter.

 

Artikkeltags