Første streikedag med full effekt: – Det blir noen ulemper

TAR DET MED RO: Freddy Andersen tar bussen fra Vinterbro og inn til byen.

TAR DET MED RO: Freddy Andersen tar bussen fra Vinterbro og inn til byen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Trangt om plassen på bussene fra Vinterbro.

DEL

FOLLO: Mandag var første dag etter høstferien, og dermed også første dag hvor de reisende fikk merke den fulle effekten av opptrappingen av togstreiken.

Ingen lokaltog kjører på Østfoldbanen, samtidig som regiontogene ikke stopper mellom Rygge og Oslo S. Dermed er togtilbudet for Follo-pendlerne strupet.

Ett av alternativene var å ta 500-bussen fra Tusenfryd og inn til Oslo. Innfartsparkeringen både på Tusenfryd og Vinterbro var nesten fulle da ØB var innom i åtte-tiden mandag morgen.

Tidligere dager har de ikke vært like flittig brukt, etter at Statens vegvesen startet de opp da renovasjonen av Brynstunnelen på E6 startet i januar.

Freddys mange alternativer

I det hustrige oktoberværet sto 40-50 personer i kø for å ta bussen. Ved siden av køen står en avslappet Freddy Andersen med morgenavisen i hånden.

– Jeg pleier å ta toget fra Ski. Jeg har heldigvis flere alternativer, sier han til ØB.

Andersen jobber i Oslo sentrum. Han kan også benytte veivesenets oppsatte buss inn til Ryen, hvor han kan ta t-banen videre.

Vanligvis bruker han 7-8 minutter til fots ned til togstasjonen i Ski. Husstandens ene bil blir værende i Ski.

Bussen til Ryen hadde nettopp passert da ØB pratet med Andersen. Det angret han på, for bussene som komm etterpå var svært fulle. Innimellom var det flere som sa ja takk til skysstilbudet fra en hjelpsom bilist som svingte innom busslommen.

– Det blir noen ulemper med streiken, det tar lengre tid enn vanlig, erkjenner Andersen, som også kan benytte seg av hjemmekontor. Det vil han prøve senere i uken.

Ruter: bedre enn forventet

– Det har gått på et vis, sier Ruters pressevakt Øystein Dahl-Johansen når ØB i to-tiden ber han oppsummere mandagens morgenrush.

De har fått en del henvendelser i dag, uten at pressevakten kan tallfeste de. De har handlet om fulle busser og for få busser. Flere busser kommer ikke transportselskapet til å sette inn, det blir ansett som streikebryteri av de streikende.

Ruter vil ikke sette inn flere busser.

Det ble en del frakjøringer mandag morgen, opplyser Dahl-Johansen. I tillegg var det flere av bussene som ble stående i køer på strekninger uten kollektivfelt.

– Det har gått litt bedre enn forventet, sier Dahl-Johansen.

TOK TID: Køen på E18 gikk helt tilbake til Svartskogtoppen.

TOK TID: Køen på E18 gikk helt tilbake til Svartskogtoppen. Foto:

Stående i kø

500-bussen hadde ingen påstigning etter Vinterbro. Frem til Mastemyr ble imidlertid bussen stående i kø på E18. Kollektivfelt finnes ikke på denne delen av europaveien.

Køen strakk seg helt tilbake til Svartskogtoppen, en strekning på seks-syv kilometer.

Også på E6 var køene lange mandag morgen.

Andersen har forståelse for de streikendes krav for å tariffeste kvaliteten på utdanningen for lokførerne. LO Stat og Norsk Lokomotivmannsforbund frykter at disse kravene kan bli lavere når flere jernbanestrekninger konkurranseutsettes i Norge allerede neste år.

Dette er alternativene dine

Raskeste vei for de reisende fra Ski er å ta seg til Vinterbro eller Tusenfryd for å ta bussen videre inn. Enten ved å parkere på pendlerparkeringen, bli sluppet av, eller ta 520-bussen mot Vinterbro.

Eventuelt kan de ta 520-bussen til Nygård, eller 510 til Holstad, for så å sette seg på Timeekspressen.

TOMT: Det er ikke ofte det ser slik ut på Ski stasjon mandag klokken åtte.

TOMT: Det er ikke ofte det ser slik ut på Ski stasjon mandag klokken åtte. Foto:

De reisende fra Ås vil bruke kortest tid med kollektivtransport ved å ta Timeekspressen, enten fra Holstad eller Korsegården.

I Oppegård er det mulig å sette seg på bussen inn til Oslo uten å bytte transportmiddel. Da snakker vi om 82- eller 83-bussen, som bruker en drøy halvtime inn til byen.

Det er selvsagt mulig også å kjøre bil inn til hovedstaden, men beregn god tid.

 

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken