SKI: Morgenen har vært hektisk for Snorre Nordal. Han driver det han selv kaller åpenbaringspedagogikk i praksis på Ski videregående skole etter å ha tatt doktorgrad i realfagsformidling.

Denne dagen har han simulert soloppgangen i et glasskar med vann, for at elevene skal forstå hvordan de elektromagnetiske strålene brytes. Ved hjelp av en lampe og en liter skummet melk blir det nesten som i atmosfæren, og det er enkelt å se at det blå lyset brytes mest.

Hovedmisjonen til Snorre Nordal er å frelse elevene til realfag så de kan gå ut og endre verden.

– Jeg elsker at elevene blir provoserte når jeg sier dette, men dette er vitenskapen som har makt til å forandre verden, sier Ski læreren.

Selv hadde han ingen sans for matte og fysikk da han var i denne alderen, valgte glatt bort fagene, leste politikk og dro ut i den farefulle verden for å gjøre nytte for seg.

Nå sitter vi i kantinen på Ski videregående skole med en tykk, fersk bok på bordet, som inneholder doktoravhandlingen " Åpenbaringsrom: Rom for deltagelse i realfagsundervisningen", mellom to burgunder permer. Her får viforklart bakgrunnen for engasjementet.

Snorre Nordal mener Vitenparken i Ås er et egnet sted å ha åpenbaringsrom for skoleklasser. Dette kan du lese mer om her:

Ønsker seg vitensenter 

Hos geriljaen

– Realfag var tøft, med støvete utstyrskasse og triste lærere, var Snorre Nordals konklusjon da han gikk på skolen.

– Jeg var politisk interessert og opptatt av å frelse verden.

Ferden gikk til Mellom-Amerika.

– Dette skulle være en macho-tur, for å oppsøke geriljabevegelsene og skrive artikler for Vi Menn og lignende, men jeg ble frastjålet kameraet. Turen gikk til en landsby drevet av geriljaen i El Salvador, der jeg hjalp et enkekollektiv med å dyrke grønnsaker. Etter flere slike hendelser, ble det klart:

– Skal du gjøre noen forskjell og endre verden, hjelper det ikke å studere synsefag.

Snorre Nordal bestemte seg for å ta sivilingeniørutdanning ved NMBU, for å ha fysikk og matte i bunnen.

– Etter endt utdanning hadde jeg mest lyst til å formidle kunnskap og jobbe med mennesker. Det gir størst effekt.

Nordal er opptatt av at realfag skal være for flere enn nerder. Du kan ikke bare være opptatt av teori når du skal redde verden.

– Det trengs nok mat, vaksine mot sykdommer som ebola og ikke minst nye energiløsninger. Da må realfagsundervisningen være konkret og praktisk, slik at den berører elevene.

Nordals tanke er at det han kaller åpenbaringspedagogikk skal forandre elevenes identitet, slik at de ser både på seg selv og verden i et nytt perspektiv.