Legen som satser brett

PROTOTYP: Dette er prototypen til en av brettspilldesigner Kristian Amundsen Østbys nye spill. Her skal tyven skaffe seg mest mulig kunst, diamanter og gull på kortest mulig tid.

PROTOTYP: Dette er prototypen til en av brettspilldesigner Kristian Amundsen Østbys nye spill. Her skal tyven skaffe seg mest mulig kunst, diamanter og gull på kortest mulig tid.

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Når Kristian Amundsen Østby er ferdig på legekontoret begynner den andre arbeidsøkta. Der skal han stjele mest mulig kunst fra en bolig og hjelpe noen arkeologer ut av et tempel før det raser sammen.

DEL

Kunsttyveriet finnes bare i brettspilldesignerens verden, som et mulig produkt på markedet neste år. Arkeologene er en del av spillet «Escape», kåret til årets brettspill i Norge i fjor, og er til nå solgt i 100 000 eksemplarer verden over. 34-åringen innrømmer at det blir mye kveldsjobbing med det som er lidenskapen: Å lage brettspill.

Ikke bare Monopol

Brettspill er slett ikke bare Monopol og Ludo. Kristian er, som en av landets mest kjente spilldesignere, alltid i Essen i Tyskland om høsten. Her arrangeres verdens største brettspillmesse, kongresshall etter kongresshall med tusenvis av nye spill. For markedet i Tyskland er «stooort», sier legevikaren på Løkkegården, som deltok for tolvte gang. I år også for å lansere sitt nyoppstartede firma Aporta Games, sammen med blant andre James Tandy, som også bor i Ski. Her fikk guttene vist frem sitt nye spill «Doodle City».

Se flere bilder her:

I Tyskland solgte de også en del eksemplarer av «Kampen om Fredriksten». I jubileumsåret for 1814 handler dette brettspillet om borgere av Fredrikshald, som kjøper eiendommer, bygger festningsmurer og kjemper mot svenskekongen ved Halden.

Kristians foreldre er født her. Selv vokste han opp i Tønsberg. Hans fulle navn er Kristian Roald Amundsen Østby, og de to navnene i midten er etter oldefaren, som er i slekt med Roald Engelbregt Gravning Amundsen. Han som står på sokkel på Svartskog. Polfarer og oppdagelsesreisende.

Oppdagelsesreisende

– Han var tippoldefars fetter, kommenterer Østby, som når alt skal telles opp sikkert har vært på flere oppdagelsesreiser enn polfareren.

I hvert fall i fantasien: Østby klekker ut historier om magiske edelstener og arkeologer som har ti minutter på å komme seg ut av tempelet før det raser, eller sender deg til «Zombie City». Her sier det seg selv hvem du skal kjempe mot.

Eller «Mytteriet på Little Blue»: Det første spillet han lagde, et forhandlingsspill der oppgaven er å «lære opp befolkningen i løgnens og bedrageriets edle kunst», som det heter i omtalen. I alt 11 spill har han laget.

Kjelleren full

Flytteeskene står fortsatt stablet i kjellertrappen i eneboligen like bak Norbyveien, etter at tobarnsfamilien (Maria på tre og et halvt og Aleksander på ti måneder) kom nordfra i år. Fra Langhus.

At det ble Follo for noen år siden var kollektivtrafikk-kompromisset:

Kort vei til Østbys arbeidsplass, Folkehelseinstituttet i Oslo, der han er doktorgradsstipendiat, og Halden, dit kona Inger Johanne Berg må reise for å kunne spille som en av musikerne i Det Norske Blåseensemble.

Hvordan fløytisten og legen møttes? Over et spill, selvsagt.

– Jeg var turnuskandidat i Vestfold og besøkte en spill-interessert kamerat og kona hans. De hadde besøk av hans søster. Det var Inger Johanne. Vi spilte brettspill, forteller han.

Denne kvelden sto bokstavelig talt mye på spill. Han husker godt hva de spilte: Det het «I am the boss». Og det var Inger Johanne som vant.

Utenfor Monopol.

– Hvordan det hele begynte? Som de fleste barn spilte jeg brettspill. Men så oppdager man at det finnes andre spill enn det som var å få kjøpt i bokhandlerne. Spill for voksne, det ble en ny oppdagelse. Brettspill er jo en lek, i tillegg er det intellektuelt utfordrende. Det er morsomt! Sosialt er det også. Det finnes spill for enhver anledning, påpeker han.

Selv er han fornøyd med at de kjøpte et stort hus nå. Kjellerstuen har ikke plass til peis, for her er det stablet 1000 brettspill ...

Lengden betyr noe

Men spillene skal helst ikke vare for lenge. Den som husker brettspill som gjespelange runder med hus og hoteller i stadig brann, kan notere seg at dagens moderne spill sjelden varer i mer enn én time.

– Jeg tror det er et tegn i tiden at spillene ikke skal vare så veldig lenge, sier Østby.

Som, for all del, han kan godt spille Monopol, forutsatt at man spiller med de ordentlige reglene.

– Og de er?

– For eksempel når noen lander på et felt og ikke kjøper en gate. Da skal jo stedet auksjoneres bort, men det er det ingen som gjør. Og da tar jo spillet mye lengre tid.

30 baller i lufta

Det morsomste i prosessen når et nytt spill skal lages, er idéfasen. Den kreative prosessen når alt skal luftes. Så begynner jobben med å få historien balansert, man legger til og fjerner, tester, legger til, tester, dette kan ta flere år. Østby har omtrent 30 ulike spill-ideer i lufta, og så plukker han ned en ball nå og en ball da. Når ballen landes og forlaget har sagt ja, sendes en spillbar prototyp til test. Som spillet om tyven han holder på med. Både til norske og utenlandske forlag. Ideene til nye spill kommer hele tiden.

– For eksempel ble hotellspillet «Samoa» til mens jeg var på ferie i Syden. Da jeg så hvordan hotelleierne konkurrerte med ulike pristilbud. Hvordan de i perioder underbyr hverandre, så booker de for mye, eller så har de for få gjester. Målet for spillet er med ulike midler å kapre turister som kommer til øya. Andre spill lages i samarbeid med for eksempel forfattere av bokserier, sier Østby.

Enkle regler

Andre viktige ting for en spilldesigner er reglene. Det bør være enkle regler, som alle kan forstå. Samtidig skader det ikke at det er litt dybde i spillet, slik at man kan planlegge og legge strategier.

– Frister tanken om å drive spilldesign på heltid? At legen satser alt på et brett?

– Ja, visst! Men det kan man da ikke leve av, jeg kan da ikke sette alt på spill!

Populært

Brettspillklubber er det rundt omkring i hele Norge, men de fleste kaster nok terningen et sted rundt Oslo-området.

Og til den som tror at spill nå bare blir en greie som er avhengig av strøm og skjermbrett: Populariteten til brettspill med stiv papp vokser samtidig med dataspillbransjen.

– Det er vel en barnslig generasjon som vokser opp, en generasjon som liker å leke, og som er vant til å leke, sier Østby.

– For dem er livet ikke bare plikter lenger.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken